Förmedling eller import

Datum ~ 2009-08-31 | Tid ~ 00:18:20
Kommentarer (4) | Allmänt
Suttit och kollat på hästar i något som känns som en evighet. Dagsformen i hästletandet är uteslutande unghästar.
De som är födda -00 bortplockas i dagsläget då jag börjat inse att någonting yngre är aktuellt.

Ingenting är skrivet i sten men just nu har jag börjat se mig om efter något yngre. Det som skrämmer mig är att säljarna (med storhetsvansinne) fortfarande lägger ut sina hästar TOK dyrt. Jag menar, en 4-5 åring kring 157 hög som ingenting vettigt har gjort, kanske påbörjat inhoppning för 60-70 tusen.

3-åringar som är inridna men som inte är "före" sin utveckling med hyffsat stam men inga höjdar stammar 70-80 tusen och som min favorit för tillfället. Svart skönhet (är väldigt svag för svarta hästar) 3år e. Akribori som är riden för 3års testet. Den har gjort det den ska men inte så mycket mer. Jag la till min detektivsida och letade upp resultaten för 3års testet och blev ärligt besviken. 8 på typ, exteriör och HHB (huvud, hals, bål) men gångarterna var inte speciellt otroliga, 7 7 8 vilket är över medel men inte TOK bra. Hästen ligger ute för över 120+ och bör för dem pengarna, enligt min åsikt presterat mer på 3års testet eller ha en otroligt bra moder. Vilken besvikelse.

Har under kvällens gång diskuterat fram och tillbaka angående hästförmedling. Att det inte finns någon riktigt bra hästförmedling i norra Sverige är faktiskt riktigt pinsamt. Sen att de som väl har en förmedling har tokdyra priser eller hästar som inte håller för uppgifterna. Vad hände med "förmånen att köpa från hästförmedling" i pengar?

Just nu ser verkligen inte hästköp ut som något som kommer infalla detta år tionde i mitt fall. Visst är jag bra nog negativ och har tappat hoppet lite, men ärligt vart finns det prisvärda riktigt fina hästarna? De finns där ute, men hur är tanken att man ska hitta dem?!

Import är just nu ett väldigt hett alternativ då jag letar unghäst. Unghästar utomlands som har presterat likvärdigt med svenska unghästar är betydligt mer prisvärda, ofta bra stam och blod samt välridna av kunniga beridare. Dock har jag inte hittat något bra importstall som ligger bra i kurs (valutan spelar stor roll). På grund av den ostadiga börsen utesluts länder som Tyskland och Danmark i många fall då kronan i dessa länder är väldigt dyr.
Holland är ett bra alternativ men har ej hittat något lämpligt stall, eller någon som fömedlar hästar med bra villkor till Sverige. Jag ska fortsätta leta och förhoppningsvis hitta någonting hyfsat intressant innan det bär av på min långa resa. Trots allt är jag väldigt kräsen, skulle aldrig nöja mig med något halvbra när jag ska lägga ner tid pengar och själ i detta. Möjligheten för att lyckas måste finnas där, för min skull och för alla inblandade.

Tipsa gärna om hästar ni vet av, eller kanske någon som har försäljningsstall importerar eller om ni vet något som kan hjälpa mig på traven!
Kommentarer
Postat av: Hanna

För att strö salt i mina sår (då jag inte kan köpa häst än) brukar jag också kika runt på massa hästar. Ramlade över ett försäljningsstall i lettland med relativt fina hästar.

Tror de hade en annons på hastnet.

2009-08-31 @ 07:34:33
URL: http://www.metrobloggen.se/hannaekback
Postat av: Klara

Tjabba

Jag gissar på att du är rätt inresserad av att skaffa häst rätt snart, men om du inte hittar något på ett tag så ska Ninas syster Sofia åka till Tyskland i februari. Om du tog kontakt med henne kanske hon kunde hjälpa dig därifrån. Om valutan har stabiliserats såklart. Men det var bara en tanke, det är ju som sagt ett tag kvar.



Lycka till!

2009-08-31 @ 09:45:35
URL: http://almostpretty.blogg.se/
Postat av: =)

Denna då?

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=274891&inriktning=&typ=5

2009-08-31 @ 12:27:48
Postat av: Hoppbloggen

Varför kan du inte köpa häst Hanna? Kollat en del lettiska hästar tidigare, dock brukar dem inte ha så nätta och tunna hästar av sportmodell. Utan grövre och lite tyngre. Ska kika lite!



Ja det blir nog så fort jag kommer hem. Fick idag tips om en återförsäljare som har bra kontakter i Tyskland som är "ny" och väldigt mån om sitt rykte. Tar kontakt med honom direkt jag kommer hem om jag inte hittar något eget. Precis, för att tyska hästar ska vara "värda" måste valutan stabilisera sig mer tyvärr. Men tack Klara, och det är inte helt omöjligt att jag kontaktar Sofia!



Den var rätt snygg med både för hög och "tung" typ. Jag söker ngt nättare och mer sporthäst modell under 170. Kul att någon kikar på hästar åt mig!

2009-09-01 @ 01:02:59
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback