Sällskap till häst.

Datum ~ 2009-08-06 | Tid ~ 12:46:31
Kommentarer (2) | Artiklar
Djurskyddet hade som förslag att alla hästar måste ha sällskap av en annan häst - detta skulle skrivas om i lagen!
Efter stora diskussioner övervägande och betänksamhet ändrades inte lagen.
Hästar är flockdjur och generellt trivs dessa bäst i flock, men som erfaren hästägare har även jag insett att varje häst är en egen individ. Vi människor får alltid höra att det är fel att generalisera, detta borde då också gälla hästar.
Visst är hästen uppvuxen i frihet, i stora flockar med andra hästar. Men även det är unika och har sin egen personlighet..
Alla hästar trivs inte i stora flockar, och alla hästar mår inte bäst av sällskap.

Att laget inte trädde i kraft var en lättnad för många. Eftersom hästar är en dyr sport som den är, finns det många familjer och ägare som hade drabbats hårt av den nya lagen. Djurskyddet menade att det fanns många alternativ: Antingen hyr man inte hästen i ett stall med andra hästar, köper en till, eller säljer sin nuvarande häst. Landslagsryttareb Maria Gretzer gjorde uttalandet "De verkar inte veta så mycket om hästar". Detta grundade hon på, som ovannämnt att hästar är individer och allt passar inte för alla. Om lagen hade trätt i kraft, hade möjligheten för många att äga en häst blivit omöjliga.. Istället för en lagändring kom dessa regler som alla hästägare måste rätta sig efter.

- Hästen måste ses till minst en gång per dag, helst fera
- Hästen ska motioneras, borstas och pysslas med dagligen. Boxen ska mockas
- Tre gånger per dag ska hästen få färskt vatten och mat

Djurskyddet uppmanar att vid ett hästköp ta reda på all information. Tänk igenom beslutet mer än en gång, kostnader tillkommer alltid!

Varför detta inlägg är intressant för mig är just av den anledning att jag är i storhäst köpestankar.
De storhästar jag har varit intresserad av och haft kontakt med ägarna har många haft som krav att hästen ska stå med andra hästar - jämt. Då vi har ett litet stall hemma, blir detta väldigt komplicerat - men skulle gå lösa på något sett om rätt häst dyker upp. Det som gjorde mig fundersam var när ägaren påstår att hästen inte trivs med shettisar..
Visst kan det vara så att har man många hästar att välja mellan så tyr man sig till den som passar hästen bäst. Men på ett nytt ställe där ens gamla kompisar inte finns. Där en liten häst - som en shettis finns borde detta inte vara något problem, hästen borde anpassa sig efter "utbudet".. Detta är min egen uppfattning och erfarenhet av hästar och människor. Visst kan jag ha fel, men påståendet fick mig att fundera.

Har ni upplevt att en häst har ratat någon annan - och väljer att vara ensam istället för det sällskap som erbjuds? - Berätta gärna




bild tagen från http://farm1.static.flickr.com/155/390090893_2dfb125ba6.jpg
Kommentarer
Postat av: ina

själv tycker jag att man ska försöka hitta ett sällskap till hästen som den trivs bra med. Kanske funkar just din häst bäst i en flock eller så är det kanske bättre med en viss häst, men har man eget stall och inte har möjligheten att ha två hästar så man kanske bara ska köpa en sällskapshäst så kan det ju vara svårt att prova sig fram vem hästen trivs med.



Hästen vill oftast precis som vi ha social kontakt. Hästarna har i naturen ett stort behov av varandra t ex för att klia varandra, för att någon ska hålla vakt när den andre sover o.s.v.



Går hästarna ändå inte i samma hage kan man ju tycka att dessa saker inte spelar någon roll, men för mig och alla jag känner som håller på med hästar har det alltid varit självklart att det åtminstone ska finnas andra hästar på gården och om möjligt i samma hage. Vet inte om någon som har häst ensam nu för tiden. Hästar ska få vara hästar också, och precis som du säger finns det säkert individer som trivs bra ensamma, (även om det skulle gå strikt emot hästens instinkter)



Men utan den eventuella lagen, så skulle väl antagligen inte bli så att de som har hästar som "trivs ensamma" skulle låta dem vara ensamma, utan jag tror snarare att de som inte har möjligheterna att ha häst om de måste ha sällskap kommer låta hästen vara ensam. Och det tror inte jag riktigt på.



Som sagt i grund och botten så vet ju inte jag hur hästarna tänker nu. Men utifrån deras instinkter liv ute i naturen så är det bästa för mig om hästen får gå tillsammans med annan häst. Och när inte det är möjligt tycker jag det ändå ska finnas andra hästar runt omkring.

2009-08-07 @ 14:34:47
Postat av: ina

insåg att det blev som ett helt eget inlägg nästan det jag skrev, haha förlåt för kommentarbomb!



men till svar på din fråga så är vi tillbaka på att det är svårt att kunna pröva sig fram vilket sällskap som passar om man nu ska t ex köpa en sällskapshäst.



jag red tidigare en ponny som köptes in till en gård där man hade ett äldre varmblodssto som sällskap. Ponnyn tog genast över kommandot i hagen och det enda hon gör med sitt sällskap är att bestämma över dem. De har aldrig kliat på varandra i hagen eller så utan ponnystoet är helt enkelt högst i rang och i en "flock" på bara två hästar blir den relationen ju ganska konstig eftersom det bara är den ranghöga som egentligen får ut något kan man ju tycka. Men jag vet inte.

2009-08-07 @ 14:39:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback