Äntligen är snön här!

Datum ~ 2009-12-16 | Tid ~ 19:30:05
Kommentarer (2) | Allmänt
Igår var planen att vila Skilla då jag slutade jobbet sent och handlade julklappar innan.
Ändrade planer! Då det hade lagt sig ett otroligt fin snötäcke över vägen och underlaget var bättre än det varit på länge så passade jag på att rida ut efter jobbet. Bli av med lite energi och träna på en stadigare galopp.

Då Skilla aldrig sett denna mängd av snö (tidigare Stockholmsbo samt Skånebo) var detta väldigt spännanade.
Spänd och på tårna och hade inga planer på att jobba lugnt och sansat. Jag skyller på snö"stormen" och vilan dagen innan. Hon fick en bra motions tur samt trevligt sällskap av Bavvan o Emelie. Jag har nog den säkraste unghästen av alla! Mitt i vår galoppsträcka tappar vi halva reflextäcket som åker ner på sidan och hamnar vid min skänkel, fladdrandes och prasslandes. Min underbara häst fortsätter galoppera i bra tempo utan att skrämmas av detta.  Så fort jag upptäckte detta bröt jag av, stannade och justerade. - Fortfarande obrydd häst!

Otroligt duktig var hon!
Hädanefter kommer jag att rida ut ca 2gånger i veckan med Gramantygel för att förhindra "ytterläge" när hon blir irriterad eller för pigg. Absolut inte för att trycka ihop henne eller "rida ihop henne" med denna utan snarare en tygel som säger "hit men inte längre" . Spännanade att se hur detta hjälper vår utveckling.

Kommentarer
Postat av: Marre

Sv: Det tycker jag låter som en bra plan för henne! :)

Jag tycker det känns vettigare att låta dom små få flera kortare viloperioder än bara två långa, det är så mycket dom ska hinna smälta och bearbeta. Vad har hon gjort hos förra ägaren din dam? Är riktigt nyfiken på att få se Skilla måste jag säga :)

2009-12-16 @ 22:11:52
URL: http://prima.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Marre: Jag tror också det blir väldigt bra. Som sagt är hon ju sent tagen så det betyder ju att hon "inte är klar" men samtidigt inte sönderjobbad :)



Ja, flera korta små. Blir det långa som 2månader måste man ju börja om från början med att bygga upp både kondition och ork. Dem hinner falla ur på den tiden.!



Hon är endast grundriden pga flytt och lite "problem i munnen" som vi fortfarande jobbar med. Därav endast grundriden. Sista månaden reds hon ordentligt 5dagar i veckan och blev bättre och bättre. Hon är "inhoppad" men just så pass. Så det är fortfarande mycket som måste tränas på innan hon är säker. Löshoppad 140-150 med marginal :)

2009-12-17 @ 01:34:43
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback