Tävlingstermin

Datum ~ 2009-11-22 | Tid ~ 23:53:12
Kommentarer (0) | Allmänt
Sitter precis och kollar tävlingnsterminen för 2010. Det händer riktigt mycket saker, och min plan att skynda långsamt kanske har fått sig ett datum!

Det ser ut att vara mycket dressytävlingar vilket inte kommer vara mitt huvudsakliga mål under tävlingsterminen. Men planen är att underhålla dressyrarbetet och se vart man kommit genom att tävla dressyr under ett fåtal tillfällen. Fokus kommer ligga på hoppningen sjävklart, då mitt intresse är starkast där och jag faktiskt köpt mig en hopphäst.

Däremot måste jag erkänna att det känns läskigt att lägsta klassen kommer vara 90cm på storhäst som första tävling då vi inte tagit oss över ett krysshinder än. Förhoppningsvis är det ingen fara och vi kommer inte tävla förens ryttare och häst är något samspelta. Jag ska trots allt kunna guida henne genom banorna.

Har satt upp mindre planer innan tävlingsäsongen är igång och de närmsta ser ut enligt följande.
Innan årsskiftet ha hästen träningsklar i både hoppning och dressyr.
För att genomföra en hopplektion måste  hästen vara bekant med alla hindertyper och provat serier studs och lägre kombinationer. Detta kommer ske under en uppbyggningsperiod som hade sin start i torsdags.

Torsdagen reds Skilla igenom ordentligt i ridhus läs mer här där vi travade och galopperade över en bom första gången. Nästa steg blir cavalettiserie i trav samt något mindre hinder. Tanken är att träna in taxering och bjudning mot hinder samt förtroende. Därefter fortsätter träningarna utefter resultat och känsla. Tanken är att regelbundet träna bommar, vistas i ridhus och förbereda för hoppträningen nu framtill nyår. Detta varvas sjävklart med vila, beröm och mycket uteritter.

Ser fram emot kommande tävlingsäsong  och träningssäsong. Förhoppningsvis kan jag få hjälp och vägledning med träning av markarbete och dressyr på lägre nivå de kvarvarande veckorna av 2009. Kan knappt bärga mig från att rusa in framtiden och veta resultatet av mina val och beslut.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback