Efterlängtat svar

Datum ~ 2009-09-21 | Tid ~ 05:07:49
Kommentarer (0) | Allmänt
Uppdatering från Costa Rica

Flera svar från ägare till unghästarna jag kontakade tidigare.

Hästen med dressyr och hoppstam som jag nämnde igår, en brun valack f.2006 har jag fått film på idag. Filmerna var väl inte av någon större kvalité men hästens gångarter och sätt är över förväntan för en 3åring. Han ser mycket trevlig ut och som något för de större klasserna framöver. Dock är han endast 157 men förväntas landa kring 160 eventuellt någon centimeter större. Ägaren svarade tyvärr inte på mina frågor och begärde telefonkontakt. Detta är en omöjlighet, då vi inte har någon telefon tillgänglig. 4 mobiler, men ingen som fungerar i Costa Rica. Att ringa från en telefonkiosk som brusar och sprakar gällande häst köp är verkligen inte ett alternativ. Förklarade situationen och förhoppningsvis besvarar hon mina frågor via mejl. - Kontaktar henne genast så fort jag landar i Sverige, om hästen fortfarande finns kvar, om mejlkontakt inte är ett alternativ.

Den andra hästen som säljs osm YR häst f.2002 svart fullblod har även svarat. Även hon krävde telefonkontakt, men med lite övertalning besvarade hon mina frågor via mejl. Hästen verkar otroligt trevlig, och med filmen att dömma, en otroligt vacker häst. Eventuellt lite begränsad, endast grundriden vid 7års ålder. Det är dock svårt att uttala sig om kapacitet i hoppningen då hästen är lite omusklad för att orka högre. Löshoppningen låg kring 120 och det klarade den, så med muskler, förhoppningsvis högre. Dem har spekulanter på denna, som kommer till veckan. Jag bad ägaren att hålla mig underrättad och förhoppningsvis finns hästen kvar när jag kommer till Sverige, detta är dock som alltid i hästvärlden - väldigt osäkert.

Stoet som jag hoppades mycket på med en god stam är tyvärr struken som alternativ. Detta till stor besvikelse. Hon är tidigare opererad i ett ben, och i dagsläget ohalt. Hon säljes till reducerat pris då dem är osäker på hur mycket hon håller för. Ryttaren som jag var i kontakt med sa; jag kan tyvärr inte rekomendera henne om du söker en tävlingshäst att klättra i klasserna med. Hon rekomenderade en 2åring och en 1åring med god stam och stora förutsättningar som uppflyller mina kriterier. Detta är inte aktuellt då jag inte är i fas att rida in en häst. Tråkigt, men tyvärr sanningen.

Det goda nyheterna är att valacken jag kontaktade först, samtidigt som stoet för 100 + har svarat igen. Hästen har hoppat mycket terränghinder naturligt. Uppvuxen på lösdrift och gått mycket med de andra hingstarna. Han skoddes nyligen med bra kommentarer av hovslagaren. Klippning som hon nämnde, är inte aktuellt just nu, men han är cool för det mesta så det trodde hon inte skulle vara några problem. Löshoppning 130cm med luft emellan, dem ville inte pressa mera. Det ser jag som något klokt, över 130cm behöver en 3åring verkligen inte visa. Det vore bara dumt och onödigt.

Här kommer två bilder på hästar från Costa Rica. Den första är från horsebackridning som vi upptäckte i Manuel Antonio, den andra är från en mer välmående häst som jag upptäckte precis brevid stranden utanför Tamarindo.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback