Låg standard

Datum ~ 2009-09-12 | Tid ~ 04:01:07
Kommentarer (4) | Allmänt
Uppdateringar från Costa Rica

För er som följer min blogg regelbundet vet ni att jag inte är i Sverige, och kan därför inte uppdatera bloggen så ofta och så mycket som jag vill. Just nu sitter jag i bilen på väg till vårt nästa mål - Jaco.

Eftersom jag har väldigt begränsad tillgång till internet och annat så får ni hålla er till tåls med mina korta inlägg. Fakta och diskussions inlägg kommer så fort jag har möjlighet. Som tur är så har jag underbara Jennifer som gästbloggar medan jag är borta. Om ni har någon fråga kan jag försöka styra upp en frågestund.

Att nämna är att vi har varit på "horsebackriding" här i Costa Rica. Det var verkligen helt annorlunda än de hästar man är van hemifrån. Hästarna går utan bett och rids på "hackamore" som de kallar det. Ni får inte missta er och tro att Costa Ricas hackamore och vanligt engelskt hackamore är desamma. För att ge er en mer rättvis bild skulle jag säga att vi red bettlöst, på repgrimma med reptyglar. Hästarna går som "turridnings hästar" och svarar inte på vanliga hjälper.

Som ryttare försöker jag alltid att rida med så små hjälper som möjligt för min egen och hästens välbefinnanade. Detta var verkligen en utmaning på dessa hästar. För att få hästen att svänga var det verkligen att dra hårt i ena repet, för att ta lite lätt fungerade verkligen inte. Det framåtdrivande hjälperna som vi vanligen använder benen och sitsen till fanns ej heller i dessa hästars värld. Dem reagerade varken för sits eller skänklar. Enda sättet att få dessa djur att röra sig framåt var med hjälp av guidens röst eller med pisk (som jag valde att inte använda). Det blev att glömma alla tidigare tankar att rida häst och bestämde mig för att bara njuta av naturen och åkturen.

Standarden vi har i Sverige på våra hästar är verkligen önskvärd. Hästarna här är utsvultna! Visst dem får mat så att revbenen inte sticker ut allt för mycket, men muskler eller underhudsfett är bara att drömma om. Utmärglade och beniga hästar med tjocka gubbar på små ponnysar är vanligt tyvärr.

För er som kollat hästar till mig, Åse dina länkar har utgått (tråkigt nog så jag hann aldrig se hästarna). Fortsätt gärna att leta åt mig! Super roligt att läsa om era tips när jag har möjlighet!

Nu måste jag koncentrera mig på vägen, ska försöka fotografera någon häst och lägga ut på bloggen så ni får se vad jag menar! - Läste precis om att det finns "healty quality horses" för ridning på en strand nära Jaco, detta måste jag självklart kolla upp!

Skrivet av: Evelina
Kommentarer
Postat av: Emily

Tråkigt man så ofta ser hästar i varmare länder som ser ut som skelett, visst det är ofta ädla hästar men det syns ju på lång väg att de skulle må bra av att för en gångs skull få äta riktigt bra hö osv istället för bara gult gräs eller vad som finns. :P

2009-09-12 @ 12:10:28
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Roligt att du börjat läsa Emily ;)

Postat av: sofie

härligt att höra från dig! hoppas att du har det asbra och jag önskade att du kunde vara med när thomas kommer upp nästa helg.. men det ska vi nog fixa ändå ;) kramar

2009-09-13 @ 19:50:36
Postat av: Hoppbloggen

Som hästarna lever och har det utomlands i det mer tropiska klimaten är verkligen inte roligt att se. Men tyvärr kan man som turist inte göra någonting åt denna sak. Däremot kan jag gladeligen meddela att hästar här i Jaco ser betydligt rundare och friskare ut!



Super roligt med nya läsare, ska försöka uppdatera så mycket jag bara kan, sen har vi ju Jennifer som håller ställningarna !



Jag har det riktigt bra, men ärligt nog saknar jag faktiskt hästarna rätt mycket. Längtar tills jag har en egen att träna och tävla med. Känns som att det skulle vara välbehövligt faktiskt. Ursh, säg inte så där, saknar Tomas riktigt mycket. Hälsa super duper mycket från mig och påpeka att han måste komma upp snart (gärna med en häst till mig i samma veva. Jasså, är det någon som tagit tag i problemet?!

2009-09-14 @ 17:10:59
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback