Felkonstruerad

Datum ~ 2010-04-12 | Tid ~ 21:02:34
Kommentarer (7) | Allmänt
Åkte förbi ridsportsbutiken på väg in till stallet för att få smakråd angående kavaj att tävla i.
Har som tidigare bestämt mig för en kavaj men har tvekat kring storleken. Jag är helt enkelt felkonstruerad! En kavaj som sitter bra i midjan och lagomt lång blir oftast för trång över bysten. Går jag på en större modell blir dem för långa i armarna, för kantiga vid alxarna, stor i midjan samt för lång, men passar bystmässigt. Väldigt irriterande då jag vill ha en figursydd kavaj med bra passform men som ger mig lite urymme att röra mig. Ska fundera lite till men tror att jag bestämt mig.

Dagens ridpass blev ner till anläggningen för att rida igenom hästarna lite. Skrittade hela vägen ner, och hela vägen tillbaka så hästarna fick ordentligt med nervarvning. Fick trevligt sällskap av Anna och Salle som körde lite hårdare och red på kandar idag. Skilla kändes riktigt fin, lite trött i kroppen efter gårdagens långtur tillsammans med Johanna och Chan men riktigt trevlig i formen. Idag var första gången Skilla satte sin fot på en stor uteridbana tillsammans med mig och till en början var detta lite spännanade. Dommartorn, högt staket och andra saker var helt klart nytt och spännanade.

Jobbade lite ostrukturerat och planlöst loss henne i båda sidorna, stark yttersida och lätta hjälper. Försökte få henne så skänkelstyrd / sitsstyrd som möjligt och fick trevliga resultat. Hon är bärigare starkare i sidorna och har kommit till en helt annan takt och tempot är något högre.

Vädret var riktigt underbart och solen lyste skönt under passet.
Fick världens känsla av ridturen och känner mig nästan löjligt lycklig över hur bra hon börjat gå.
Nedsittningen fungerade bra idag också, fick komma från skritt till trav och sitta ner direkt utan minsta lilla protest utan snarare en avspändare häst än när jag red lätt.

Imorgon blir det hoppträning på kvällen vilket känns riktigt roligt. Längtar verkligen tills vi hittar flytet och gramanen åker av. Red hela passet idag utan graman och hon var väldigt trevlig och framme i handen.
Kommentarer
Postat av: Ina Jacobsen

sv: Jag tycker det är lite synd att detta med hjälmar blivit så uppdelat, det är "dressyrhjälmar" och "hopphjälmar", ingen uppdelning någon marknadsför med utan det har bara blivit så. Men vi kuskar har ingen "kategori" så frågan är om vi ska ta "hopp" eller "dressyr" hjälmar? Ska snart publicera ett inläg om hjälmar så jag verkligen måste köpa ny inför kommande tävlingar. Någon du kan rekomendera?



ha de gott

2010-04-13 @ 10:41:03
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

JA den är superbra och LÄTT att bygga fram haha! :)

2010-04-13 @ 10:42:01
URL: http://cathie.se
Postat av: Hoppbloggen

Ina; Precis! När jag var mindre så var det en viss typ av hjälmar oavsett om du red dressyr eller hoppning. Nu är det antingen hopphjälmar eller dressyrhjälmar som du säger. Tycker att utbudet på kuskhjälmar är mindre men åtminstone på vår ridsportbutik finns den lite representerad åtminstone.



Catrin; Ska försöka mig på att hinna rida den i veckan om planeringen tillåter!



Jag skulle nog inte ha en lättviktgshjälm / ventilationshjälm då du ska använda dem året runt och det bli "för kallt". En Charles Owen skulle vara snyggt!

2010-04-14 @ 10:50:16
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ang kavajer, av någon otroligt udda anledning så är det enda som funkar på mig barnstorlekar.

Har iof en som är stl 34 åxå och den passar men annars brukar dom vara för stora i kroppen och för korta armar.

JAG är oproportionerlig :S

2010-04-16 @ 09:35:32
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: Hoppbloggen

Hanna; Är inte barnstorlekarna väldigt små? Mina blir oftast för långa i armarna och för smala över axlarna.

- Felkonstruktion skyller jag på!

2010-04-16 @ 10:25:15
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hanna

svar:

Mja dom passar på mig iaf, vanliga storlekar ser oftast ut som tält med korta armar och det är så extremt fult :S

2010-04-16 @ 10:29:21
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: Hoppbloggen

Hanna; Inte mig heller! De gamla kavajerna när knapparna började långt ner och gick långt ner passade mig bättre. Det nya med högt upp passar inte alls min kroppstyp.

2010-04-16 @ 10:43:38
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback