Annorlunda känsla

Datum ~ 2010-04-28 | Tid ~ 20:02:41
Kommentarer (13) | Övningar
Här kommer övningen från gårdagens hoppträning!

Började med att rida fram hästarna, känna lite på dagsformen och hur det kändes på uteridbanan.
Skilla var fram promenerad när jag slutade med mina lektioner så jag kunde snabbt och enkelt börja jogga fram henne. Provade att rida med luva för första gången för att behålla koncentrationen i stormen.

Hade en ny tjej på träningen som provtränade, Matilda Bjurbäck med valacken Almelou! Trevligt med nya träningskompisar och dessutom en trevlig hopphäst. 

Jobbade fram hästarna på tre stora bågar, började längst ner travade bomserien, fattade vänster galopp och galopperade över bommarna. Avbrott till trav och över den upphöjda cavalettin i toppen. Tempoväxlingar långsidan ner för att sedan börja om, denna gång åt andra hållet. Höger galopp efter första bomserien, avbrott för att avsluta i toppen på den upphöjda cavalettin tempoväxlingar på spåret för att "börja om".

När hästarna var varma började vi hoppa fram lite på styrka. Tanken var att hästarna skulle sätta sig innan och använda bakdelen. Inte tippa för mycket frammåt över travbommen utan ligga kvar för att använda kraften från bakdelen för att ta sig över. Denna övning var svårare än vanligt då Skilla var väldigt lugn, rund och låg. Fick jobba med uppresande och hitta en tyngdpunkt långt bak vilket vanligtvis sker automatiskt. Första träningen någonsin jag lyfter upp min häst mot ett hinder. Tidigare har jag endast jobbat med låga händer, en längre form då hon varit väldigt lätt fram.

När hästarna fått in det rätta tänket, vi ryttare rätta känslan var det dags att hoppa studsserien. Matilda fick galoppera in på sin något stabilare häst medan jag och Skilla travade in i serien. Två studs in, ett galoppsprång, två studs ut. Fokus på en jämn takt och ett lagomt tempo där ryttaren kunde sitta tillbaka och låta hästen backa av. Mycket nyttig serie som fick Skilla väldigt lyhörd och väntandes.

När alla delmoment i träningen var avklarade var det dags att bygga ihop det hela till en bana. Började i toppen, studsserien in, avbrott för att hoppa travhindret längst ner. Fatta vänster galopp, hoppa räcket på mitten för att hitta en mjuk båge till höger. Mjukt avbrott för att hoppa räcket hitta ett jämnt tempo, ge hästarna utrymme att öka på långsidan. Tillbaka till arbetsgaloppen och avsluta långsidan uppåt i studsserien.

Fick rida banan två gånger, en provomgång rätta till felen och komma en avslutande gång. Skilla väntade kvar fint hela träningen vilket är en ovanlighet. Hon har väldigt lugn, avslappnad och jobbade med överlinjen hela träningen igenom. En mycket märklig känsla men något jag väntat på och kämpat för. Från ingenstans kom den nya känslan "hon är hos mig". Som en riktig häst!

Avslutade med travhindret längst ner, hittade galoppen och bågen för att hoppa mitträcket. Sista språnget var riktigt bra och hon förstod min tanke. Tidigare hade vi legat väldigt nära och min tanke var "lite större" vilket jag lyckades med sista gången.

Otroligt nöjd över träningen. Att hon var så lung och "kvar hos mig" gjorde mig väldigt förvirrad. Det kändes annorlunda och lite konstigt men absolut inte negativt utan bara chockerande.

En debut på uteridbanan som jag kan vara väldigt glad över. När hon är så lugn och trevlig känns inget mål för stort eller möjligt att uppnå!
Kommentarer
Postat av: Veronica -En hoppryttare med ambitioner

Svar: Haha, jag kan inte heller fatta det! Det kom seriöst värsta dammolnet när jag borstade Curres kors idag. Precis! Bara vatten och schampo som råder på detta ;)

2010-04-28 @ 22:43:38
URL: http://veronicasroka.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Westernryttare som satsar mot eliten!

sv: Hej! Det va så att vi åkte dit för att hämta pappas häst som stått i träning. Men köpte en häst till mig där :D !!

Sen antar jag att du menar varför man har svansen i en svanspåse? Det är för att den inte ska bli skitig och att det ska slita på den. :)

2010-04-28 @ 22:47:01
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Sara Carlsson

Sv: tack :D



köpte de för långe länge sen... när jag gick femman eller nåt, så kommer inte ihåg x) men det är mountain horse om det hjälper dig :)

2010-04-28 @ 22:53:23
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv: Ja, visst är den :)

2010-04-28 @ 23:00:06
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Veronica; Ja verkligen. Har stått med ryktsten och försökt få bort smutset. Det går för stunden helt OK men så fort man nöjer sig och sadlar ser man ny dam. ÖVERALLT. Blanka, rena och mjuka ska dem vara. Dags att ta tag i rengöringen. Blir ordentligt så hon skiner!



Louise; Åh vilken överraskning! Roligt med en ny häst!



Har alltid funderat när Sebastian på vår klubb varit in med hästarna varför dem har svansen i en påse. Har man ofta det vid träning för att den ska vara extra fin vid tävling eller?

2010-04-28 @ 23:40:35
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sara; Tycker verkligen det är skit snyggt med färgade ridbyxor. Lätt att matcha upptill och ändå vara lite kitchig. Låter som de flesta som har färgade, köpte när dem var små. Återanvändning nu senare, typiskt! Ska leta vidare, någonstans måste det finnas.



Amanda; Riktigt snygg! Roligt med vårpåsen också, vart kommer den ifrån ?

2010-04-29 @ 00:08:43
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sandra - Keep It Natural

Sv. Ja visst är de, jag lägger ut såna citat lite då och då. De kan få folk att tänka efter och så..

Stallplatsen finns i Jäderfors utanför Sandviken

2010-04-29 @ 07:03:27
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Westernryttare som satsar mot eliten!

sv: Ska skriva ett inlägg om svanspåse senare :)

2010-04-29 @ 08:45:16
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Karin W

Sv; Åh, Capone tränsen är rikigt fina :)

2010-04-29 @ 10:20:30
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv: Jag var med på ett slags bokbyte som enbokomdagen.blogspot.com anordnade :)

2010-04-29 @ 12:01:53
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: isabella

i bäckenet! jag har den för att hon ska bli lugnare och koncentrera sej på hoppningen och inte alla ljud, men också lite för att det är snyggt :P

2010-04-29 @ 12:21:00
URL: http://isabellaf.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sandra; Det är roligt med citat! Som du säger kanske det får en att tänka till lite extra ibland!



Louise; Spännande! Som hoppryttare har jag verkligen ingen koll så det kan vara bra att bli upplyst!



Karin; Vet du om dem håller bra kvalité? Har du några egna erfarenheter av dem. Har aldrig haft ett men hittat ett som skulle passa riktigt bra. Tänkte vara lite fräck och köpa det som tävlingsträns och bara byta nosgrimma för det olika disciplinerna!



Amanda; Skickade du iväg böcker du läst klart och fick nya i tillbaka ? Roligt om man är duktig på läsa, har helt klart kommit från den biten.



Isabell; Klättra mycket! När har du möjlighet för besök av equiterapeuten ? Två saker tillsammans, bättre kan det inte bli!

2010-04-29 @ 13:32:42
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: caroline

SV:På Svensk ridsport

2010-04-29 @ 15:28:05
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback