Lätt hjärnskakning

Datum ~ 2010-04-07 | Tid ~ 13:00:13
Kommentarer (2) | Övningar
Här kommer uppdateringen från gårdagens lektioner och hoppträning!

Planeringen för lektionerna kändes lite tafatt när jag kände att motivationen var låg. Att planera lektioner är nog det svåraste när det gäller att vara ridlärare. Att hitta en övning som passar, vara snabb att ändra om det dyker upp några problem och att tidsanpassa. Försökte och det blev OK första gruppen måste få gå vidare, dem kan alla "grunder" nu och måste få en utmaning.

När hästarna skulle göras i ordning för första lektionen så uppstod en olycka. En av ponnysarna började med att trycka in en elev i väggen. Hon blev inte rädd utan tyckte bara han var busig, så jag hjälpte till. Han skötte sig knappt bättre med mig men jag var lite snabbare och hann undan. När jag sedan skulle sadla så fick jag mig en stor överraskning. Böjer mig ner för att ta sadelgjorden och han är blixtsnabb och hugger mot / stöter med tänderna precis mitt på huvuvet. Fick en större bula och kände mig lite omtumlad, efteråt kom illamåendet och "världen slutade aldrig snurra". Känner av illamåendet och snurrningarna idag, så det blev garanterat en hjärnskakning.

Därefter gick lektionerna bra, två incidenter i sista gruppen där en flicka åkte av. Fick sig en ordentligt självförtroendestörn men skötte sig exemplariskt! Vilken duktig tjej som satt upp båda gångerna! Nästa vecka ska hon få något lite lugnare att åka runt på.

Hoppträningen gick riktigt bra, Skilla skötte sig långt över förväntan!
Värmde upp på en kavalettiserie på volt där jag fick fokusera på att få henne lite böjd i kroppen, rak i halsen. Tidigare har fokus legat på "undan innerskänkel" det fungerar nu men hon blir lätt förböjd i halsen.

Jobbade med denna övning i båda varven först i trav och sedan byggdes mittenbommen upp till ett litet hinder som vi sedan skulle hoppa i båda varven i galopp. Skilla har tidigare flippat ur totalt om man ridit en övning i galopp i grupp så jag blev erbjuden att rida själv. Tog initiativ och provade hoppa i grupp och hon skötte sig helt perfekt. Laddade inte upp mer eller stressade onödigt mycket utan löste övningen som den skulle. Jag hittade inte riktigt någon bra båge och blev hoppandes utifrån och in så det blev lite trångt. Hon löste det bra och började tänka till, så något bra blev det av det ändå.

Därefter var det dags att hoppa fram på linjen med kombinationen (5,5) trav in för att sedan låta hästarna galoppera genom kombinationen och hopp "titt-oxern" ut. Skilla låg kvar ovanligt länge och jag fick korrigera min ridning och finnas till lite mer med skänkeln och sitsen mot. Efter korrigeringen hoppade hon ruskigt bra och var långt över men fick ett bra tempo igenom.

Sista övningen var att hoppa "titt-räcke" från hörnet hitta bågen och hoppa oxern ut. Här var hon super in, tog förhållningen lite tydligt  och gick kort mot oxern två gånger. Därefter kom jag till ridning och fick en bättre båge ett jämnare tempo och ett riktigt fint språng ut. Avslutade med att hoppa endast räcket rakt fram innan träningen var slut för min del.

Skilla skötte sig otroligt bra och hon har blivit så mycket tryggare i miljön. Andra hästar stressar henne inte lika lätt och jag får komma till ridning och inverka på henne mer än någonsin tidigare. Nu gäller det att få henne klok och "ekonomisk" över hindren. Övningen idag låg kring 70-80cm men hon hoppar 120-130cm fortfarande. Vi kommer inte höja upp förens hon backar av ordentligt, tänker sig för och håller sig lite närmare hindren.



Kommentarer
Postat av: Susanna

Vilken otur att få hjärnskakning av hästtänder =/ Lät inte så skönt. Roliga övningar det såg ut att vara på träningen!

2010-04-09 @ 22:54:24
URL: http://supersus.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Susanna; Ja det var verkligen en ny upplevelse! Men man ska väl aldrig sluta förvånas antar jag. Känner mig bra idag så ska prova rida imorgon ordentligt är planen, har inte riktigt vågat när jag haft dålig balans och illamåendet funnits kvar. Riktigt roliga faktiskt, nyttigt och gav bra resultat!

2010-04-10 @ 01:03:47
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback