Lösgörande arbete

Datum ~ 2010-12-04 | Tid ~ 23:32:27
Kommentarer (0) | Allmänt
Planerna för att intervallträna och jobba mycket galopparbete för kvällen fick ändras rätt omgående efter att jag kom upp i sadeln. Skilla var väldigt ofokuserad och spänd, kändes stel i sidorna och inte alls sammarbetsvillig och lydig.

Började med att skritta fram ordentligt, koll på bogarna och se till att hon spårade och höll sig rak på vägen. Därefter travade jag fram en kortare bit innan jag red tillbaka till ridbanan. Jobbade länge i skritt med att placera bogarna på plats, hitta en rak häst som inte vek sig eller sladdade ut med bakdelen. Ställde innåt, utåt och varierade med att arbeta med de olika diagonala hjälperna för att få henne på plats. I högervarvet var hon väldigt motvillig och protersterade när jag krävade mer fokus. I vänstervarvet gick det bättre och protesterna var väldigt få.

Efter att allt satt i skritten travade jag en kortare bit och sedan övergick jag till att jobba med galoppen. Den var mycket trevlig, lagomt tempo, trevlig form och bra stöd i handen.

I högervarvet kom protesterna, blandade småhopp och annat för att slippa. Efter många om om men, skrittpauser ställ utåt placera bogarna och få igenom innerskänkel skötte hon sig även i detta varv. Förhoppningsvis gav detta ridpass någonting inför morgondagen då Rebecka ska rida. Tror att Skilla fortfarande känner av tisdagens träning, träningsvärken lär ha släppt men möjligheten att lossa stelheten har inte funnits. Blir till att rida igenom ordentligt på måndag inför tisdagens hoppträning.

Skam den som ger sig!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback