Förhinder för uppdatering

Datum ~ 2010-02-03 | Tid ~ 12:24:13
Kommentarer (3) | Allmänt
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att uppdatera igår kväll då hoppträningen drog ut på tiden. Jag var hemma kring 00.00 därefter nattgäster i huset soom stoppade min kvällsbloggning.

Gårdagen startade väldigt skumt och slutade verkligen inte på topp.

Sadelutprovningen gick bra, tyvärr hade hon inte med sig några passande sadlar som jag kunde prova på plats men, nu har jag massor av märken jag kan prova med rätta storlekar. Hon kände igenom Skilla, kollde muskulaturen och tänderna för att ha en god grund att utgå ifrån och jag fick mycket beröm.

Lektionerna flöt på smidigt till lektion nummer tre där vi har en ponny som kommit på en teknik där barnen verkligen inte sitter kvar. Tyvärr slutade det hela lite olyckligt och en av eleverna åkte vidare till akuten. Håller tummarna att det bara är en stukning och att vi ses nästa vecka. Modiga tjejer har jag som vågade sitta upp igen!

Hoppträningen gick inte alls enligt planerna då beteendet från måndagen fortfarande satt kvar. Bock, studs och luftsprång stora den här gången fick alla att häpna. Hanna fick sitta upp, då jag känner mig för långsam i korrigerings syfte. Visst sitter jag kvar, men om beteendet ska försvinna måste hon korrigeras direkt efter - där hinner jag inte med. Hanna red ett tag fick det OK därefter skrittade jag övningen ett tag, fick henne lite avslappnad för att invänta träningens avslut. Vi longerade, försökte få fram något konstigt beteende bus eller annat utan att lyckas. Hanna satt upp en stund till efter och då var Skilla mer normal än innan, fortfarande lite ångestladdad men mycket bättre. Spekulationerna snurrar och vi har fått råd om b-vitamin brist som ska åtgärdas omgående. Hjälper inte det blir det vila framöver, som det ser ut nu är anledningarna antingen b-vitamin brist eller växtvärk då hon är kraftigt överbyggd för tillfället.

Kroppen och muskulaturen ser väldigt bra ut och hon ömmar inte alls, så förmodligen är det någon av ovanstående problem som sätter stopp för vår träning.

Travade av henne i ridhuset och vi hittade ett lugn och ett förtroende och avslutade när det kändes OK. Någonting är det som inte stämmer, men någon smärta eller obehag hittar vi inte. Återkommer när jag vet någonting mer.

Gårdagens stryks ur almenackan!
- Vaknade ur balas (snubblade och var snurrig)
- Blev prejade av vägen med bil & transport
- Utskälld av ridskole mamma
- Elev till akuten (kaos)
- "Inställd hoppträning"
- ÄLG på vägen

På vägen hem körde jag transporten för första gången ensam, tro inte att precis 700m från vårat hem att det hoppar upp en älg på vägen. Hjärtat bankade stenhårt och jag trodde jag skulle svimma. VILKEN DAG!

- Dags att röra sig mot stallet för longering och ridning, får hjälp av hanna så förthoppningsvis blir detta en bra upplevelse för mig och hästen.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Bockar och studsar hon inte bara av glädje då ? Energi , att hon börjat orka mer, bli mer musklad osv, så hon har mer kraft att göra sånnt ?

Det brukar ju vara rätt vanligt, att ju mer de orkar desto mer "busar" de

2010-02-03 @ 17:25:33
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Det var min första tanke av fredagens, lördagen och måndagens beteende. Men som hon gjorde igår skrämde mig verkligen som hästägare, inte ryttare. Att sitta på en häst som nästan kryper ur skinnet av ångest och panik är verkligen ingenting jag önskar någon.



Det du säger stämmer väldigt ofta och var min första tanke. Men just nu tvivlar jag på att det stämmer med Skilla (just nu). Möjligen de andra dagarnas beteende men inte gårdagens.!

2010-02-03 @ 23:42:06
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: johanna

Håller med! Vilken dag!!

2010-02-05 @ 18:50:52
URL: http://johannasriddagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback