Hoppträning med Melody

Datum ~ 2010-02-08 | Tid ~ 15:06:05
Kommentarer (4) | Allmänt

Hopptränade Melody under kvällen för Elisabeth Andersson. En ny grupp med elever som jag vanligtvis tränar i dressyren blev mina ”träningskompisar”. Lite annorlunda, men detta funkar då övningarna är anpasssade efter barnen, och passar min häst. Än så länge är det bara grunder som ska tränas med henne. Under gårdagen satte hennes mod på prov då det övningen innebar massor med travbommar. Detta blev tyvärr för mycket för hennes lilla huvud och vi fick rida övningen på ett helt annat sätt än den ursprungliga tanken.

Melody lider av någon jag skull kalla för ”bomskräck”. Markbommar, travbommar eller liknanade är livsfarligt och hon blir mer eller mindre panikslagen för att misslyckas med sin uppgift. Därför tränar vi så lugnt och försiktigt det går att hon ska få förtroende för mig, att våga anta utmaningen att lugnt och försiktigt närma sig och trava eller skritta över denna bom. En hel vetenskap i sig att ta sig dit, men när vi lyckats brukar det vara en explosion inräknad. Efter lite övertalande, hjälp och psykträning klarade hon av att skritta över en bom! – Förmodligen första gången i hela sitt liv. Ni kanske tycker jag är överentusiastisk över småsaker, men det är dem som räknas. Vi avslutade övningen med att rida hela banan kontrollerat och enligt de förutsättningar som fanns. Nöjd med insatsen och nu blir det att träna på ”hemläxan” tills  nästa gång. Ines som är ägare av hästen får jobba vidare med detta tills nästa träning då hon förhoppningsvis kan starta lite mer avspänt.

Med en häst som Melody som stressar upp och blir ställd när hon inte förstår övningen är det bara att vara lugn, anpassa övningen och berömma massor när hon gör rätt. Det roliga med en häst som henne är att utgångsläget är alltid kaos, avslutningsvis är hon alltid mer avspänd lugn och samarbetsvillig. Det eskalerar aldrig och blir värre, värre, värst utan det blir alltid bättre under träningen. Det finns massor med kvalitéer men innan man kan plocka fram dessa måste det finnas ett förtroende och ett lugn vilket vi jobbar på.

För en häst med dessa problem som inte sett en bom på åtta veckor är jag väldigt nöjd över resultatet. Jag vet att med regelbundenhet blir detta mycket bättre så ser jag fram emot nästa träning och längtar tills dessa toppar blir vardag.

 

Kommentarer
Postat av: Matilda

När jag hoppade in duell som ungponny var han jätterädd för bommar och hinderstöd.



Från början tränade vi banor av endbart inderstöd som vi skulle gå igenom. Sedan la vi markbommar där i mellan när vi avancerade. Sedan är det bara att traggla och göra det till en sådan bra upplevelse som möjligt.



Många gånger med stressade hästar i hoppningen har det gått aldeles för fort fram.

2010-02-08 @ 20:32:06
URL: http://farrix.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Kan du inte lägga upp lite bilder när du rider och så? :D

2010-02-08 @ 20:52:14
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Ja, jag är väldigt glad att tävlingarna har startat nu! Men känner mig ändå lite sen, i skåne och europa började om ju redan v.1 ;)



Nu har jag lagt upp bilderna på mössan och schabraket som du önskade :)

2010-02-08 @ 21:43:32
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Matilda; I Melodys fall har dem verkligen gått för fort fram. Slavat ofantligt mycket med grunderna och bara rusat iväg och hoppat hinder direkt. Vi jobbade väldigt mycket med att skritta runt bommen, lugnt och avslappnat. Bara det tog säkert 10minuter för att hon skulle göra. Innan var det explosion eller bamse skutt. Så grunder grunder grunder är vad som måste ridas varje dag för att hopp träningarna ska kunna flyta på.



Sara; Jag ska försöka få någon som fotar mig när jag rider! Tyvärr är jag nästan alltid själv!



Josefin; Förstår att du är det ! Det kliar i mina fingrar och jag längtar verkligen tills Skilla är redo för att debutera på tävlingsbanorna!



- Supersnyggt schabrak, stilrent och fint.

2010-02-08 @ 22:29:48
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback