Överentusiastisk

Datum ~ 2010-02-10 | Tid ~ 00:47:28
Kommentarer (4) | Allmänt
Började dagen med ett hårt gympass med Malin. För er som följer bloggen vet ni att jag köpt gymkort i årskiftet och satsar på en starkare och mer vältränad kropp här framöver. Stora anledningar till mitt gymkorts köp är att orka rida ihop, och hålla ihop min häst i ridningen. Steget från små c-ponnysar min egen d-ponny till en stor, storhäst med luftiga gångater är enorm. Därför krävs radikala förändringar för att anpassa sig till min nya häst.

Efter ett hårt gympass och en skakande kropp åkte jag till stallet och var riktigt hurtig. Fixade alla stallsysslor och smörjde upp all utrustning. Någonting som var allt för länge sedan, men oj vad snyggt det blev! - Dressyrsadeln fick vänta då min underbara sadel tvål / infettning tog slut.

När stallet var färdigt var det dags att åka till jobbet och hålla i kvällens lektioner. Kvällen flöt på smärtfritt vilket var skönt då förra veckan var mer eller mindre kaotiskt med barn som trillade åt alla håll och kanter. Idag skötte sig hästarna väldigt bra och jag var stolt över många elever som visade extra kunskaper. Sådana dagar / tillfällen är det verkligen underbart att vara ridlärare! - Nästa vecka är det hoppning på schemat så jag hoppas att ponnysarna sköter sig och visar upp sin bästa sida!

Den efterlängtade / skräckinjagande hoppträningen blev av för Hanna H senare under kvällen. Vi var endast två ekipage under träningen vilket passade oss väldigt bra. Nervös för att "falla tillbaka" till föregående veckas svacka var överhängande och jag var nog lite orolig för att det skulle vara någonting som var fel.

Till min stora lättnad hände ingneting farligt alls under hela visiten i ridhuset under kvällen. Några luftsprång och liknanade bjöd hon visst på, men ingen ångest och ingenting obefogat. I dagsläget är Skilla så pass känslig att när jag blir brysk eller bordus i min ridning utan att förvarna henne skickar hon iväg mig på en tur i luften. När jag förbereder henne rätt och låter allting ta tid är hon med mig och jobbar otroligt fint. Fick bra med beröm av tränaren att "denna galopp har jag aldrig sett" i positiv bemärkelse.

Dagens träning var mindre hoppning och mer markarbete vilket  passade perfekt efter förra veckans bakslag. Både för min och hästen skull fick övningen vara lätt och det fick kännas roligt och bekvämt. Lägger upp övningen under morgondagen då jag måste skynda mig mot sägen för att få min skönhetssömn. Markarbete med galoppbommar, avbrott, galoppfattningar och annat roligt. Fick ett bra sista språng på en linje därefter avslutade vi. Känns skönt att veta allt allt handlar om tajming och att det inte är någon sämrta eller annat obehag som framkallade bakslaget förra veckan.

Stående problemet i ridningen med Skilla är att jag är för entusiastisk och vill för mycket. Nu blir det till att fokusera på en sak i taget, låta det ta tid och vara tydlig men mjuk i min ridning. Längtar verkligen tills nästa träning. Dagens träning var välbehövlig och precis det vi behövde!

Vad vill ni att jag tar upp för fakta inlägg i veckan?
Kommentarer
Postat av: Sanna

Tycker att det kan handla om inridning osv :)

2010-02-10 @ 10:00:15
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sanna; Förmodligen bottnar hennes problem i någon typ av brist i inridningen. Av inridaren eller tidigare ägare. Men att jag gör "fel" genom att bli överentusiastisk och vilja för mycket. Självklart är det inte bara mitt fel, men det är lättare att skylla på mig själv än på hästens tidigare erfarenheter som jag inte kan påverka.

2010-02-10 @ 22:48:57
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Frieda

Herregud vilken energi! Kan du smitta mig tack! =)

2010-02-10 @ 23:30:52
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Frieda; Jag ska göra mitt bästa! Jag har ju som sagt lite för mycket energi och vilja när jag rider. Inte första gången det blev fel heller. Har hört det många gånger men Skilla är så känslig att det blir stora motsvar när jag råkar göra för mycket.

2010-02-10 @ 23:45:15
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback