Stora utmaningar

Datum ~ 2010-02-18 | Tid ~ 12:17:41
Kommentarer (0) | Övningar
Här kommer övningen från tisdagens hoppträning.

Vi börjad med att rida på en travserie och lägga volter åt vartannat håll för att få hästarna att tänka till och flytta undan innerskänkel för att komma upp på yttertygel. Denna övning var väldigt svår för mig och Skilla men vi jobbade på efter förutsättningarna och avslutade med OK resultat. Enligt modellen nedan läggs volterna två mot väggen och en mot mitten. När vi bytta varv blev det två mot mitten och en mot väggen så att storleken på volterna varierades.

Därefter var det dags att bara hitta linjen, se till att hästarna var med på yttertygel och hitta ett flyt över bomserien. När allt detta fungerade gick vi vidare och hoppade serien i galopp och lät hästarna flyta på igenom serien. Jag och Skilla började att komma in i trav för att hitta linjen och när det fungerade kom vi i galopp in i serien. Detta var Skillas första gång någonsin hon hoppade en serie och det gick riktigt bra. Allt handlade om min ridning, tajming och parering mellan hindren för att få bästa möjliga flyt igenom.

När serien flöt på kom nästa stora utmaning!
- Att hoppa en linje som började med en studs och avslutades med en oxer!
Någonting som vi aldrig provat tidigare, att hoppa studs var något jag gruvade mig för otroligt mycket, och dessutom ha ett hinder precis efter var verkligen spännande att se hur hon skulle lösa situationen. Skilla skötte sig exemplariskt och förstod övningen omgående och löste taxeringen och avståndet till oxern perfekt!

Efter träningen var jag skakis i hela kroppen och väldig lycklig! Vilken underbar häst jag har skaffat mig. Visst är det mycket att jobba på och långt kvar till perfektion, men bättre än vad det gått hittils kan jag inte önska mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback