Beslutsångest, för mycket att välja mellan

Datum ~ 2010-01-15 | Tid ~ 17:42:01
Kommentarer (18) | Allmänt
Vad har ni för erfarenhet av olika linement? Fördelar, nackdelar med det olika samt i vilket syfte använder ni linement?

Var inne i ridsportsbutiken idag och stod och kikade på utbudet. Då vi kör igång i början av nästa vecka känns det bra att ha skadeförebyggande hemma. Att linementera före/efter hårdare pass och träning tror jag är ett bra sätt att förebygga och förhindra vissa skador.

Har ingen egen erfarenhet av linement då jag endast använde Swede Clay till min ponny. Det är en sorts kyllera som man använder efter träning. Jag har endast gott att säga om denna och med största sannorlikehet kommer jag fortsätta med detta om jag inte får någon "aha-upplevelse" av någon annan typ av behandling.


För er som använder linement.
Vilket typ av linement använder ni till era hästar?
Kommentarer
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Ja dom flesta säger till mig att jag ska kolla upp den, har haft ont i snart en månad.. Men jag avskyr läkare, för dom skriver oftast bara ut massa tabletter och sen är det bra med det.. :/

2010-01-15 @ 18:05:28
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Oavsett om dem "bara skriver ut tabletter". Så står det med i din journal ifall det skulle dyka upp problem längre fram.



Hur skadade du dig och vart är det du har ont?

2010-01-15 @ 18:30:06
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sandra - Keep It Natural

Arnica gel använder jag på min häst. Den tycker jag är väldigt bra, då har jag provat liniment som både värmer och kyler men inget slår de.

2010-01-15 @ 19:02:35
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: N

Fin blogg, allt bra me dig idag? :)

2010-01-15 @ 19:57:47
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: alice

jag använder anika liniment, ett super bra som jag rekomenderar

2010-01-15 @ 20:17:08
URL: http://tworiders.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Jag använder bara liniment om hästen är svullen eller liknande, då tycker jag faktiskt att det enda som ger effekt är Blue Lotion! Det är först kylande, och sedan värmande. Dock är det dopingämnen i det så man får vara noga med att avsluta behandlingen i tid om man ska tävla reg. och uppåt.



Vatten använder jag varje dag på hästarnas ben, tycker att det fungerar absolut bäst och kostar ingenting ;)

2010-01-15 @ 20:30:54
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Jag använder mig av Cool On Track för tillfället, och det är GRYMT bra ! Billigt är det också och räcker länge, dock är det karens tid på det...



Annars har jag mest använt kyllera tidigare och det tycker jag är bra med lite jobbigt då jag inte har spolspilta i stallet.



Har även använt isbalsam men det vet jag inte om jag sett någon effekt på ...

2010-01-15 @ 20:32:54
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sandra; Jag har varit inne på Arnika tidigare. Har en duktig ryttare i stallet som använder det till sin häst. Använder du det på benen också?



Alice; Roligt att höra fler som gillar denna. Allt fler som rekommenderar detta och övertygar mig om att prova!



Freja; På ponnyn jag hade tidigare använde jag endast kyllera efter hårda träningar eller tävlingar. Aldrig annars! Men samtidigt vågar jag inte chansa, vill förebygga det jag kan med liniment. Hur lång karens är det på blue lotion?



Att spola hästens ben är helt klart underskattat, ger en bra effekt men tar sin tid. För att det ska ge ngt bör man spola 15min på varje ben!



Evelina; Vad får du för effekt med "Cool on track" som du uppskattar? - Hur lång karens?



Kyllera är toppen men lite bökigt att ta bort. Vi har som tur nog är spolspilta i stallet men det tar lite extra tid och är väldigt kletigt!



Roligt med någon som provat sig fram att få höra lite reflektioner!

2010-01-15 @ 22:57:22
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej, jag använder för det mesta Raditals liniment om jag inte lindar med back on track. det är ett gult (alkohol) liniment och jag använder det flytande, inte gelén. på flaskan skruvar jag på en sprej kork så är det bara att spreja på och massera. Det linimentet är först kylande och sen värmande så det är mkt effektivt. Linimentet är svensk tillverkat och det är ingen karenstid. Använder även detta på mig då det är mkt bra!

2010-01-15 @ 23:47:18
Postat av: Hoppbloggen

Har faktiskt aldrig hört talas om Raditals liniment. Som sagt har jag ingen egen erfarenhet av liniment men att spruta på känns bekvämare och lindrigare än att massera in med en gelé. Skönt att man inte har någon karens då kan man använda det jämt!



- Är du inte rädd för att få utslag? Många häst liniment är för starka för oss människor, huden blir irriterad lättare eftersom vi inte har päls som skyddar!

2010-01-16 @ 00:11:38
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Linnea

Har du varit inne på buke och sökt på liniment?

Finns många trådar i ämnet, olika sorter och vad man ska tänka på för att undvika karenstider och ev blistringar.

Finns ganska många olika åsikter där, kanske värt att kolla? =)

2010-01-16 @ 01:15:42
Postat av: Linnea

Kom på en sak till :)



Jag vet inte vad som sägs ang liniment före träning, men jag skulle vara på min vakt med att använda det då grus/sand kan gå in och blistra på huden, inte använda benskydd ovanpå då det också kan leda till blistring samt vara försiktig med att använda det i fuktiga miljöer.

2010-01-16 @ 01:35:06
Postat av: Hanna H

Radital är ett ganska känt liniment. Det är svagt för hästarna, men bra förs oss. Det säljs på apoteket som human liniment, så det är ingen fara att använda det på sig själv. Du har garanterat sett flaskan och skulle säkert känna igen linimentet om du fick se det. Genomskinlig flaska, gult liniment med ett ritat hästhuvud på. Texten är i blått tror jag.



/ Hanna O Wella

2010-01-16 @ 06:50:10
Postat av: Anonym

Lite dåligt på det här med linement.. Men hur vet ni egenligen om linimentet i sig är bra eller inte? Ugår att hästen är ok efteråt oavsett vilket man använder? Är det så att häste inte dagen efter är tjock i benen med vissa sorter? Linementet har kanske då påverkat blodcirkulationen positivt? Lite nyfiken bara =)

2010-01-16 @ 11:31:57
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :)

Jag håller faktist inte på med nåt liniment :) Har blivit lärd av min mormor sen jag var liten att man inte ska hålla på med massa "onödiga" grejer på hästen :) Sen vet jag inte om det är rätt o.s.v, men min häst har (peppar peppar..) inte varit skadat nånting, så han behöver det ju uppenbarligen inte :) Vad jag vet alltså :P

2010-01-16 @ 11:56:17
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Jag använder den kylleran som är på bilden och liniment använder jag arnika gel :)

2010-01-16 @ 15:56:38
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Linnea; Jag vet att det är ganska många som använder liniment före träning för att förebygga. Men som du säger, är man inte aktsam kan blistring uppstå vilket inte alls skulle vara roligt! - Jag tänker endast använda efter träning!



Hanna; Se där se där. Som sagt vet jag inte så mycket kring alla liniment. Vet bara att en bekant provade hästliniment och fick stora brännskador! Jag har säkert sett den men inte tänkt på det.



Anonym; Jag är heller ingen klippa på liniment. Om det har någon vidare effekt eller inte törs jag inte svara på. Jag resonerar så att det är bättre att förebygga det man kan, ger det inget resultat har man provat. Men ger det resultat är det perfekt!



Pernilla; Till min ponny använde jag aldrig liniment mer än kylleran efter håra pass. Hon var fräsh och frisk och hade väldigt fina ben. Men som sagt är det svårt att veta säkert!



Sara; När använder du kyllera och när använder du liniment?



2010-01-16 @ 17:07:36
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Linnea; Ska helt klart kolla upp trådarna på Bukefalos!

2010-01-16 @ 17:08:43
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback