Hoppträning tisdag (övning)

Datum ~ 2010-01-29 | Tid ~ 21:56:20
Kommentarer (22) | Övningar
Här kommer en mer utförlig beskrivning om tisdagens hoppträning.

Vi delade in gruppen i ponnyer / storhästar då vi var betydligt fler än vanligt. Red fram hästarna själva i alla gångarter och kollade av att hjälperna fungerade. Tyvärr var det väldigt trångt med hästar / material så jag fick aldrig igenom henne ordentligt i galoppen. Övningen började med en 8volt där vi jobbade med ställda hästar över bommar. Detta var första gången för Skilla men hon skötte sig otroligt bra. Hon drog iväg lite efter bommarna men väldigt snart insåg hon vad som förväntades och rättade sig efter det.  Därefter var det dags att debutera och galoppera bommar längt långsidan.

Då Skilla är väldigt storgalopperad var denna övning väldigt komplicerad. Måste dock tillägga att storhästen som är utbildad MSV dressyr hade problem till en början. Allt eftersom jag började rida bättre och gav henne förutsättningarna att göra rätt blev resultaten därefter. Vi red övningen i båda varven och jobbade med att sitta kvar, ta förhållningarna och vara koncekvent. Det gick sådär, men det blev stor skillnad från första till sista omgången. Förhoppningsvis klarar vi det där galant lite längre fram i vår.

Sista övningen var att hoppa en oxer på böjt spår, plocka in hästarna innanför spåret hitta yttersidan och därefter rida ut på spåret för att hoppa oxer nummer två. Då vi fortfarande försöker hitta säkerheten tillsammans fortsatte vi längst långsidan där hon känner sig trygg. Sista språnget var riktigt bra och hon hade en bra yttersida utan att falla ut mot väggen och bjöd faktiskt på andra oxern. Lite längre fram så ska vi klara av lite svårare övningar. Allting kommer gå betydligt lättare om jag rider ordentligt och hjälper henne på rätt sätt.


Kommentarer
Postat av: Frida Viktorsson

Sv: Haha det va nästan för mycket saker kunde inte gå ut ur affären! Vad bra :)

2010-01-29 @ 22:44:36
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Siri

Svar: Jag vet, det är sjukt jobbigt. Jag är en riktig sucker på dyra märkesgrejer till hästen så att pengarna försvinner på en millisekund.



Nu har jag äntligen fått pengar från CSN. Är dock ingen tröst att jag kommer behöva betala tillbaka studielånet tills jag går i pension (typ).

2010-01-29 @ 22:56:31
URL: http://siriss.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Hennes ägare åker utomlands & då ska hon lånas ut på foder.. Tyvärr har jag varken tid eller råd att ha henne & de som ska låna henne behöver ingen hjälp.. :/



Nej jag vet ju att det funkar att fota med täcke osv, eller huvudet som sagt.. Menade mest om någon vill se kroppsbilder hur hon ser ut! Jag kommer nog fota henne iallafall nu för min egen del..



Jag hoppas också nån av dem är ok.. Det är dock en tinkerkorsning & ett varmblod, inte riktigt vad jag söker men jag tänkte att jag ger det en chans iallafall.. Om inte annat får jag rida lite :P haha.

2010-01-29 @ 23:07:51
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Sarah

sv: ja precis.. Häst folk är ju lite speciella..



Jag har en ganska känslig häst och hon kan vara riktigt jobbig/knäpp ibland när hon är pigg och så.. Så jag kände väl att jag ville ha ngn som hade mycket erfarenhet och vana.. Dock hade jag gärna velat ha någon i min egen ålder också men eftersom stallet ligger lite "off" (dåligt med bussförbindelser) var det bra om man hade bil och de hade hon :) Sen kändes hon som en ansvarsful person.

2010-01-29 @ 23:09:43
URL: http://ssarahbengtsson.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

SV: ja det är superkul!:D



jag vet inte riktigt, men måste bestämma mig snart eftersom de snabbt blir fulla:)

2010-01-29 @ 23:12:12
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Frida; Det förstår jag verkligen! Att gå in i en butik med massa fina saker är nästan lite för jobbigt. Samma sak om man kollar internetsidor där allting ser super fint ut (och man inte kollar priser). Hur mycket handlade du?



Siri;Jag skulle nog också vara det om ekonomin skulle varit bättre. Som det är i dagsläget är det bara handla det som är verkligen nödvändigt och då vänder och vrider jag på pengarna allt jag kan. Hoppas på lite större inkomster så kommer märkes sakerna trill in i mängd. Dregglar över en Jaguarsadel för tillfället.!



Linnea; Åh nej! Förstår om det känns jätte tråkigt då du verkar väldigt mån om henne och trivas otroligt bra tillsammans med Nora. - Det är väldigt kostsamt med häst tyvärr, och där av anledningen medryttar hästar / medryttare.



Precis det jag tänkte, fotografera så mycket du bara kan så du har massa bilder att titta tillbaka på. - Sen minnen kan ingen ta ifrån dig någonsin!



Hm, kanske inte det du letar efter, men om inte annat som du säger - du får rida. Vart är det du bor? Det kanske dyker upp någonting annat spännande om ingen av ovanstående passar.



Sarah; Verkligen!



Låter som en dam med mycket humör och nerverna på utsidan! - Har en cponny jag rider som låter lite lik din. Sen har du väl ett fuxsto? Förstår vad du menar, hade ponnyn hemma på gården tidigare, aldrig någon att rida med , tur nog var min medryttare jämngammal så man kunde umgås lite. Men då kanske Suasanna var den som var mest lämplig just nu!?



Astrid; Förstår att tiderna går åt som smör! - Jag längtar verkligen tills vi har mer rutin och har kommit igång tillsammans. Hur länge har du haft Levino?



Kommentarer som värmer är alltid välbehövligt, lite bekräftelse att man kommer någonstans!

2010-01-29 @ 23:59:13
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sofia

ja det är jäkligt snyggt! upptäckte just då att det blir härliga bilder, behöver inte alltid ha med ryttaren :p

jag rider just nu på en tredelad stång, pelham.



hur stor är din häst? :)

2010-01-29 @ 23:59:51
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

SV: ja :D

nästan 3 år..

2010-01-30 @ 00:15:59
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Sarah

sv: haha ja, speciellt nu när det är kallt. Då kryper det myror i benen på henne..



Ja jag hade en medryttare till min gamla ponny och vi var lika gamla och henne umgås jag med fortfarande men ja kände inte samma behov av det just till Maybee. då kändes det viktigare att ha någon som var mer lämpad för henne än för mig :)

2010-01-30 @ 00:17:43
URL: http://ssarahbengtsson.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sofia; Det är faktiskt det! Ryttaren behövs inte, hästen visar en av sina bättre sidor i den vinkeln faktiskt.



Skilla är 164cm men väldigt högrest och växer fortfarande! :)



Astrid; Oj är det så länge! Vart började ni och hur ligger ni till utbildning / tävlingsmässigt?



Sarah; Köldknäpp kallar vi det!



Har du kvar ponnyn? Sällskap är alltid uppskattat, att ha någon att prata med och rida ut med! - Precis, förhoppningsvis får du ut mer av ridningen om du har en bra medryttare som kan ta bort en del problem!

2010-01-30 @ 00:39:20
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sabina

sv: Ja det är jättebra! Han har inte haft sadel sen i sommras :( men nu har han det och det är superskönt! :D

2010-01-30 @ 06:56:02
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja det är verkligen jättetråkigt.. Trivs väldigt bra med henne, och hon med mig.. Ägaren vill verkligen inte sära på oss, men det finns ju inget annat & göra! De som ska låna henne nu har dock bara kontrakt tills september, så om jag har jobb & stabil ekonomi då så kommer jag sno henne från dom ;P haha.



Mjoo, det är ju alltid skoj! Har inte ridit nu på 1½v & det är inte säkert att Nora hinner komma upp i vikt så hon kan ridas innan hon lånas ut.. Inte för att ridningen är allt, men det går inte att sticka under stol med att ridningen är det som är roligast ;P



Jag bor i Linköping.. Vi får se om jag hittar något, kommer vara väldigt kräsen nu efter Nora så jag kommer inte börja med någon häst som det inte känns helt 100 med!

2010-01-30 @ 09:54:24
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Lina Renström

SV: Jag tror jag ska starta på Södertörn den 20 Feb ;)

2010-01-30 @ 10:46:37
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Frida Viktorsson

Sv: Jag handlade jackan och vantarna, men jag kommer självklart åka tillbaks dit snart xD haha

2010-01-30 @ 11:32:28
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

SV: Har faktiskt hört mycket gott om Shires. Men även att de inte brukar passa hästar som är allt för smal vid bogarna, vilket mina är. Så har inte vågat testat. Trivs ypperligt med mina horsewaretäcken :)

2010-01-30 @ 15:40:35
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sabina; Jasså har det varit så stora problem med att hitta en passande sadel? - Vad har du haft för expertis hjälp?



Linnea; Sånt där är så himla svårt när man trivs bra ihop men kan inte få ihop det som man önskar. Förhoppningsvis hittar du någonting annat som utvecklar dig sen får du se hur du känner i september (och hur ekonomin ser ut).



Självklart är det oftast ridningen som är roligast i hästhanteringen, men alltid får man inte bestämma hur framtiden ser ut. Viktigast är att hon mår bra och blir "frisk".



Lina; Åh vad roligt med tävling!



Frida; Förstår om du kommer återgå till den butiken och om möjligheten finns "shop until you drop"!



Sofia; Shires täcken är underbara! Horseweare - håller dem bra kvalité? Kanske borde prova ett sådant då min dam är väldigt smal i bogen, många täcken blir stora för henne där, dock är hon väldigt lång i ryggen? Svårt det där med passform och funktionalitet!



2010-01-30 @ 22:28:04
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

ja tyvärr är det ju så, men dom här personerna har jag ändå känt ett väldigt bra tag.

Fattar ändå inte hur jag kan vara såpass intressant haha

men men, man får väl tänka så att dom bryr sig iallafall tillräckligt mycket för o snacka om en ;)



såg att du hade tränat för Buster, haha roligt, han och ja va jätte nära vänner förut :)

Lycka till med hästen :D Kul med folk som lägger upp övningarna från träningarna, toppen med inspiration!

2010-01-30 @ 22:31:22
URL: http://beccsliv.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Rebecca; Ja du får se det som att du är intressant eftersom du ändå är värd att skvallra om. Sen får du försökta stänga av och inte ta åt dig.! - När du slutar ta åt dig kommer dem sluta skvallra, inte roligt med en person som inte reagerar.



Precis! - Hans träningar var lite för tuffa för min super gröna unghäst men jag tror man blir grym om man klarar hans träningar!



Roligt att du gillar upplägget med övningar, än så länge är det mest Hannas övningar, men uppdaterar självklart när jag håller egna träningar också!

2010-01-30 @ 22:33:52
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

ja dom tre är mina tävlingshästar, sen har jag tre åringar och två avelsston med :)



ja men jag är sån som får ett utbrott sen bryr jag mig inte, nu har dom fått höra vad jag tkr och jag tror inte dom gör om det ;) haha



Jag har aldrig ridit för honom så vet inte alls, men det är ju viktigt att tränaren passar både häst och ryttare. :)

Ja men det är kul! jag hade en hästblogg förut, då la ja upp alla övningar vi hade haft på träningar osv, som sagt, bra med inspiration, så lätt att man kör fast!

2010-01-30 @ 23:06:07
URL: http://beccsliv.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Rebecca; Åh vad lyxigt att kunna ha så många hästar på så skilda nivåer. Bra läromästare som du senare kan använda dina kunskaper vidare på dem yngre ! - Antar att du har ganska mycket hjälp i stallet?



Låter ganska sunt tror jag. Håller man inne på alla aggressioner blir det bara värre. Avreagera, bit ihop och gå vidare tror jag är hälsosammast!



Ni var alltså bara vänner och ingen elev/tränar relation? - Att hitta tränare är verkligen svårt! Tror att han hade passat perfekt för min ponny som jag hade tidigare, men inte alls för min nuvarande storhäst. Kanske om något år när hon är mer rutinerad men inte i dagsläget. Vad har du för tränare?



- Ja verkligen, jag gillar när jag får tips och inspiration av andra. Däremot är det många utan grunder och bra koll som lägger ut övningar som inte alls vet vilka det passar samt hur man ska utföra dem korrekt.

2010-01-30 @ 23:42:54
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Fille

svar: tack så mkt :) ja de är lätt när de är ett fint motiv hihi :)



riktigt intressant blogg, skummade igenom lite och kollade lite övningar, toppenbra! kommer definitivt fortsätta läsa din blogg :)

2010-01-31 @ 14:48:26
URL: http://fillihoe.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Absolut! - Om motivet är dåligt blir allt så mycket svårare.



Roligt att du gillade den! Försöker att variera mitt skrivande för intressant läsning sen älskar jag andra som lägger ut genomtänkta övningar eller "veckans träningspass" !

2010-01-31 @ 14:59:09
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback