Nervös inför morgondagens träning (övning)

Datum ~ 2010-01-25 | Tid ~ 02:02:43
Kommentarer (4) | Övningar
Här kommer övningen som b-ponny tjejerna fick rida i Lördags!
Grönt är plasterna där hästarna skulle skritta, rosa där halten var utplacerad, röd för galopp och blå för trav.

Övningen började med halten längst ner på figuren. Där skulle tjejerna koncentrera sig på halvhalterna och förbereda hästen samt stillheten i utförandet. Därefter var det koncentration och nogrannhet i igångsättningarna samt sitsen i själva momentet. På långsidan var det dags för trav samtidigt som dem påbörjade en stor volt in mot mitten. Där var det ställning och inverkan av hjälperna som satts på prov.

När tjejerna kom igång blev övningen svårare och i slutet red dem som figur nummer tre med mycket galopp. Hela lektionen red barnen utan stigbyglar förutom sista delen med galoppmoment  för att undvika att barnen tappade fokus.

Övningen reds självklart i båda varven och skrittpauser där barnen och hästarna fick pusta ut. Detta gjorde vi enklast i samband med att barnen bytte varv.

Tjejerna lyssnade väldigt bra och övningen gav fina resultat på arbetande avslappnande ponnysar. Min tanke med lektionen gick fram och både barn och föräldrar var nöjda.



Kommentarer
Postat av: Evelina

Jo det kändes verkligen jätte tungt idag. Men nu känns det bättre jag vet att han kommer få det kanon bra där och att han redan är på väg mot nya äventyr =)

2010-01-25 @ 12:13:28
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Tävling på bloggen!

SV: bara en vanlig klubbtävling. Hon har aldrig tävlat utan bara varit med som hästskötare till mig så nu tänkte jag låna ut min pålle till henne.

2010-01-25 @ 12:24:54
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Sanna

Kolla in min blogg , du är med i en award där (:

2010-01-25 @ 17:17:33
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Skönt att det känns lite lättare nu än tidigare. Han kommer säkert få det super bra! - Om inte annat är det tack vara honom som du får åka till GBG horse show!



Stockholmsjenna; Roligt med tävling! Det tycker jag var en bra belöning för en flitig hästskötare!

2010-01-25 @ 23:32:18
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback