Nervös inför morgondagens träning

Datum ~ 2010-01-22 | Tid ~ 22:22:59
Kommentarer (21) | Allmänt
Imorgon klockan 11.00 ska jag hålla i ett dressyrpass för b-ponny tjejerna. Det var verkligen länge sen jag höll i ett pass med så duktiga ryttare på så små ponnysar. Tidigare har jag haft privatlektioner, men det blir verkligen en helt annan sak när dem är tre stycken.

Tänker koncentrera mig på sitsen, inverkan och övergångar. Sitter och klurar på någon lämplig övning där hästarna jobbar fint och barnen får koncentrera sig på hur dem själva sitter, inverkar och riden.

En klurig nöt som måste knäckas innan jag somnar..

Ser fram emot lektionen men är lite skräckslagen, jag vill förmedla en "aha" upplevelse. Inte små krav på mig själv inte, nej nej.
Kommentarer
Postat av: Frida

SV: Vi rider ganska mycket självständigt men med instruktör om du förstår hur jag menar? Vi gör liksom som vi vill men har henne där som kan rätta oss när vi gör fel :)



Jag har Catago Pro benskydd också, såna teknikskydd du vet, och de sitter också superbra! Tävlingssäsongen har inte dragit igång på riktigt här nere i Skåne och min första tävling blir en på skolan den 16 februari hade jag tänkt.

Han är longerad och löshoppad men inte sutten på ännu men får börja med det snart om vi ska hinna till 3-årstestet :) Tror dock inte det kommer bli några som helst problem då han är världens absolut snällaste i allting! :D

2010-01-22 @ 22:31:29
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Anki

Hihi okej. Ja har träningsvärk för fullt. Det var länge sen jag red på bana. Så det känns att både jag och Molly e ovana.



Spännande med lektionen. Hoppas allt går bra! Det gör det säkert!

2010-01-22 @ 22:47:06
URL: http://blackwing.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Frida; En övervakare nästan! Det är bra, då får man känna lite själv, prova sig fram. Kör man fast gissar jag att ni kan be om hjälp?



Jag hade dem vanliga Catago skydden och trivdes väldigt bra med dem. Inget att klaga på faktiskt. Men ni har väl ganska mycket tävlingar nu, även om det inte är lika hektiskt som lite längre fram? Roligt med första tävlingen! Jag vet inte alls när jag och Skilla är redo. Dressyren är det galoppen som fattas, och i hoppningen är hon fortfarande väldigt grön och vi har bara tränat en gång.



Hur fungerade han i löshoppningen? Är han tömkörd något, om inte är det toppen! När går 3års hos er?



Anki; Det blir lätt så om man är ovan. Bara träna mera så blir det bättre och bättre.



Tack, jag hoppas verkligen det!

2010-01-22 @ 23:00:05
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Frieda

Fin blogg! Stora ått-volter brukar fungera med barn, det händer något hela tiden, men ändå inte för mycket, så de kan koncentrera sig på sig själva också och deras inverkan på hästen då de med så små hjälmedel som möjligt ska leda hästen in i nytt varv, sitta om osv... Ett tips bara! =) en till bra grej är koncentrationsövning, skritt, halt, trav,skritt, trav, halt osv... till slut brukar det bli aha-upplevelse, för de inte behöver göra så mycket för att det ska hända, eftersom hästen är så uppmärksam på ryttaren då. Lycka till! =)

2010-01-22 @ 23:27:25
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Frieda; Roligt att du gillar den!

Ått-volter brukar jag använda mig mycket av när jag har privatlektioner. Däremot är det lite svårare när dem är tre, främst när en av dem har väldigt lite koll och ny ponny. Sen har vi en tjej som är riktigt duktig i det där gänget. Som kan sin ponny lite mer än de andra och jobbar med honom riktigt bra stundtals! Men ått-volter gör verkligen under! (Tips är alltid välkommna) Man fastnar så lätt i gamla banor när man har lektioner ofta, (jobbar som instruktör) men när man inte fått träna själv är det svårt att komma på nya saker ibland. Övningen som jag har planerat för morgondagen går precis ut på det du nämner. Kontroll, övergångar och en liten utmaning om dem sköter sig i slutet. Tack! :)

2010-01-23 @ 00:01:45
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: SVEA

det kommer nog gå jätte bra imorgon. :) kul att hålla lektioner!

2010-01-23 @ 00:30:29
URL: http://karinmattson.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Ja lektioner är faktiskt riktigt roligt att hålla! Främst när jag ser utveckling på barnen! Dem är så otroligt duktiga och fortfarande så små. Faktiskt lite avundsjuk att man inte fick börja i den åldern själv. Då hade man säkerligen ridit SM vid det här laget. Men men, har ju mina tisdagar då jag jobbar som instruktör, men att ha privata är lite annorlunda!

2010-01-23 @ 00:44:02
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Frieda

haha, ja han har bestämda åsikter! Köpte honom i april 2009, i början va han "lobotomerad" = ingen reaktion alls... Sen började han reagera och följa mina tillsägelser, nu är vi inne i fasen att han kämpar emot, en maktkamp liksom! Men jag har hört att det är vanligt och att det brukar gå över bara man visar vem som bestämmer! =) Lycka till och berätta vad du gjorde med barnen! Finns faktiskt inge roligare än att få hålla lektioner för barn, man måste verkligen hitta sina knep för att de ska lyssna och förstå! ;)

2010-01-23 @ 01:44:45
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: ponnymamman

Roligt med B-ponnyryttare i dressyr!

Kanske lite travbommar och koner att flytta vid/gå igenom - nånting att fokusera på? Kanske i komb m skänkelvikning?

Låter lite som om du Kanske ska var lite försiktig med att ställa för höga krav på dig själv oxå, bara. ;) Lycka till! Kommer gå jättebra!

2010-01-23 @ 02:44:05
URL: http://envanligponnymamma.blogg.se/
Postat av: Matilda

det kommer säkert gå jättebra att träna för Ann! Hon är underbar!

2010-01-23 @ 09:48:55
URL: http://www.mnfoto.devote.se
Postat av: Frida

SV: Ja det kan man säga, vi får hjälp när vi ber om hjälp eller om hon ser att vi inte får rätt på det, annars får vi jobba på :)



Årets första tävling här nere gick i Laholm i mitten av januari tror jag men pga all snö så har jag inte kunnat hålla igång Bosse ordentligt så jag var inte med. För oss blir det mest hoppning i år eftersom det är det vi båda brinner lite extra för men har som mål i år att starta ett dressyrprogram med någorlunda bra resultat innan 2010 är slut :)

Här nere går 3årstestet 14-16 maj så vi ska nog hinna tills dess men vill vara ute i så god tid som möjligt så jag slipper stressa för att hinna klart inridningen :)

Han är inte tömkörd eftersom jag i ärlighetens namn inte kan det men har tänkt att köra iväg med honom någon gång senare till en som heter Sven som är superduktig på tömkörning och samtidigt som han lär Blezter så kommer han att visa mig hur jag ska göra hemma sen :)

Löshoppningen går bra och han är positiv till det även om han inte är en naturbegåvning utan en av de hästar som behöver ganska mycket träning för att komma in i exakt rätt teknik så ska åka iväg med honom lite senare i vår (mars kanske) och få honom löshoppad av Maria Alfredsson som är väldigt duktig på det och vet exakt hur hon ska göra :)

2010-01-23 @ 10:52:45
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Ja det är jättejobbigt! Om man skulle få en dag när man fick allt gratis så skulle man ju klara sej hur länge som helst utan att behöva vilja köpa nåt dyrt sen :P

2010-01-23 @ 13:03:22
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Jo det gör ju det! Så måste skaffa ny, men det kostar ju.. :/:P

2010-01-23 @ 13:03:48
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :)

Skoj o hålla lektioner :) Flera har sagt till mig att det är nåt jag borde satsa på :P

2010-01-23 @ 13:45:52
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja, det får hon.. Hon fick stanna kvar för observation ja plus att hon blev satt på dropp för hon var uttorkad..



Först sa dom att hon troligen skulle få åka hem söndag eller måndag men så tror jag inte det blir.. Hon har fortfarande kolikattacker & är förstoppad, släpper det inte tills imorgon måste dom buköppna henne :S



Hon har ändå blivit slangad 2 ggr nu.. Vill inte ens veta hur mycket kramplösande & smärtstillande hon fått totalt sen hon blev dålig i onsdags..

2010-01-23 @ 16:41:49
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anki

Hihi joo de känns iaf lite bättre idag. Men i morgon blir det ridning i körhuset här i rättvik, så jag kommer nog vara rätt slut sen. Men det är väl det som är tanken oxå. Annars märker jag ju inte om jag jobbat ordentligt.



Så hur gick lektionen?

Kram

2010-01-23 @ 17:37:22
URL: http://blackwing.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Svar: Hon har hoppstam och köptes av en tjej som 6-åring. Då gick hon 130, men något hände, antagligen har dom hoppat för mycket, för stort och för svårt så hon blev pressad och sluta hoppa helt. Hon gick inte över en bom öht, livrädd helt enkelt. Så en annan tjej i stallet tog över henne och hade henne under 2 års tid för att omskola henne till dressyrhäst :) efter ca 1,5 år så började denna tjej även att hoppa henne igen och det gick kanonbra. Sen fick vi en lite svacka i samma veva som jag köpte henne och ville börja hoppa henne, helt enkelt för att hon inte litade lika mycket på mig som på Marina. Men det löste sig ganska snabbt med en bra tränare och ju längre jag hade henne ju mer litade hon på mig :) så resultatmässigt har hon iaf gått 130 hoppning och La:3 (med placering). Min tanke är väl att använda henne för lättare träning och tävling :)

2010-01-23 @ 21:05:25
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Angelina

Vad rider du i för bett i hoppning?:)

2010-01-23 @ 23:19:56
URL: http://angelinasvanillin.blogg.se/
Postat av: SVEA

själv så har jag inte hållt så mycket lektioner. Bara varit ledare på turridningar.

Ska börja hålla lektioner varje torsdag snart! Gick nämligen ridledarutbildningen förra året

2010-01-24 @ 00:48:41
URL: http://karinmattson.blogg.se/
Postat av: selma;D

Hej!! Jag tycker att varje gång man går in på en blogg ska man minst kommentera ett inlägg?

Och varför det? SVAR: jo för att om du t.e.x hade 1123 besökare idag hade du minst fått 1123 kommentarer idag? Då blir det ju genast mycket roligare att blogga ellerhur?:) Sprid gärna vidare detta meddelande till dina bloggvänner och se vad dem tycker!:D<3

2010-01-24 @ 10:53:26
URL: http://sselmaah.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Frieda; Ja det blir lätt så om dem har kommit undan förut. Det är åtminstone någonting positivt då han inte reagerade alls innan. När ni kommer över spärren så blir det super kul för båda. När han inser att det är bättre att göra som mamma säger än att bråka, för hon ger sig inte.



Skrev lite kort i inlägget på morgonen vad dem gjorde, vill du se övningen? Nej att jobba som instruktör är för mig ett privilegium! Lära ut det man kan själv till dem som är nyfikna!



Ponnymamman; Ja det är super roligt! Dem har fasta tider i veckan för både dressyr och hoppning! Gruppen är ganska blandad och eleverna rätt unga, den yngsta är bara 7år! Det blev övergångar, halvhalter och ställning som dem fick träna på! Tack tack! (Jag har lektioner varje tisdag på ridskolan, men att vikariera för dressyr domaren är alltid lite extra nervöst!)



Matilda; Vad tror du om att kidnappa henne? Jag är verkligen super nöjd!



Frida; Det låter bra, hon finns där som stöd och vägledning när ni behöver hjälp, om inte annat får ni jobba på självständigt.



Det låter som bra och rimliga krav för året. Det är ofta så att man har en bra "hopphäst, eller dressyrhäst" allroundhästarna är oftast bara medelbra. Men att rida båda tror jag är något man vinner på i längden. Ponnyn jag hade var helt klart en hopponny men vi kämpade på med dressyren ändå.



Precis, dags att börja snart? Ja det där är olika, en del förstår från början hur dem ska göra, andra behöver mer träning. Bra tänkt att ni tar hjälp! Största misstaget vi gör som människor är "kan själv tänket" där man stänger ute kunskap och andras erfarenheter.



Sara; Ja men jag menar det! Få shoppa lös lite utan att tänka på vad det kostar. Typ en gång per år så skulle man klara sig hur bra som helst!



Jag tror jag skulle reklamera den ena. För visst var det samma företag och samma "färgkombination"? Om det är så, är det deras fel och dem måste rätta till det. Typiskt att det ska bli sådär.



Pernilla; Att hålla lektioner är för mig väldigt utvecklande, både personligt och som ryttare. När man undervisar barn måste man gå tillbaka till grunderna och tänka "steg för steg". Har jobbat som instruktör i ca 2år nu och det är verkligen "lär av dina misstag". Samt vilka misstag gjorde dina ridlärare, gör dem inte själv känsla. Jag har lärt mig mycket och jag älskar att ge andra av det jag själv kan. Att vara engagerad och konsekvent är ett måste. Har du någon som frågat om träning?



Linnea; Gud vad tråkigt att höra att det fortsätter och att det inte släpper. Tur var nog att hon åkte dit så att dem håller henne under uppsikt dygnet runt. Jobbigt att det ska måsta bli sådär! Förhoppningsvis slipper ni buköppningen men den brukar om inte annat vara väldigt effektiv.



Hm, har du varit med om slangning någon gång? Förmodligen ganska mycket, men bättre det än att hon ska måsta känna att hon har ont.



Anki; Det blir oftast bättre dagen efter. Har man riktigt jobbig träningsvärk är den värst dag två. Låter bra att du planerat att köra lite hårdare, hur gör du dagen efter ett hårdare pass?



Lektionen gick riktigt bra, både ponnysarna och barnen skötte sig väldigt bra. Övningen blev riktigt bra och min tanke för lektionen blev tydlig och fick resultat.



Mikaela; Tyvärr är det så med vissa ägare / ryttare att dem kör tills det tar stopp. Jag tror att ni kommer ha mycket roligt tillsammans och kan träna och tävla så länge båda tycker att det är roligt. Du låter väldigt klok och som att du är mån om din häst. När hon litar på dig till 100% tror jag hon kommer göra allt för dig. Toppen att du har en bra tränare som hjälper er på lagom nivå!



Angelina; Som det är just nu rider jag endast på 3delat bett både i hoppningen / skogen och dressyren. Hon är lite trasslig i munnen (litar inte fullt på bettet) så jag ska försöka lösa problemet innan jag betslar om. Ibland känns det som att lösningen skulle vara ett skarpare, men samtidigt är hon väldigt väldigt känslig. Så tills jag känner henne mer kör vi vidare på detta.



Svea; Vilken ridlärarutbildning har du gått? Jag är väldigt sugen på att gå någonting sådant men tyvärr är inte utbudet i Norrland speciellt stort (existerar knappt). Jag har haft lektioner i 2år nu och haft privat undervisning ca 1år.



Selma; Jag håller med dig! Jag försöker alltid hitta ett intressant inlägg när jag besöker någons blogg för att visa mitt intresse och lämna en notis. Jag blir otroligt motiverad när jag har många som läser min blogg, men kommentarerna är minst lika viktiga. KLOKT!

2010-01-24 @ 17:07:34
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback