Dressyr för hoppryttaren

Datum ~ 2010-06-30 | Tid ~ 22:31:53
Kommentarer (2) | Artiklar
Har fått mig en förfrågan att skriva ett dressyrinlägg av en nära bekant. Frågan löd:
Hur rider du som hoppryttare dressyr?

Alla ryttare har sin filosofi om hur en välriden häst ska agera under arbete. Oavsett om du är dressyrryttare, hoppryttare eller rider mestadels i skogen har de flesta en känsla man eftersträvar.

För att få en trevlig hopphäst måste markarbetet och dressyren fungera och utvecklas ständigt. En välriden häst på marken är betydligt mer lättreglerad än en oridern / stel eller svag häst oavsett disciplin.

Därför tar jag någon dag i veckan där jag rider igenom Skilla på banan, för att mjuka upp och stärka hennes båda sidor. Tyvärr har jag inte tränat för instruktör i dressyr mer än ett fåtal gånger. Månadstränare har jag haft möjlighet att träna för under våren där jag visat upp våra framsteg, fel och brister.

Ett vanligt dressyrpass jobbar jag mycket med övergångar. Hitta stöd i båda tyglarna för att lätt reglera takt och tempo. När hästen är varm och framskrittad eller travad börjar jag jobba med lösgörande arbete för att komma åt bakdelen, böja i bålen samt hitta ställning åt båda hållen. Detta gör jag lätt genom att jobba med volter, serpentinbågar eller ställning i hörn eller längst långsidor.

Jag är nogrann med att inte fastna på volter och serpentinbågar allt för länge utan jobbar mycket med fyrkanspårets sidor. Att börja någon meter från spåret, hitta rakriktning några steg för att sedan ställa utåt, växla tillbaka till rakrikning för att sedan ställa innåt. Det är väldigt viktigt att bogarna fortsätter rakt fram och att bakdelen inte sladdar. En sådan övning är oftast komplicerad för en unghäst som fortfarande inte vuxit klart i kroppen, eller hittat sig själv. Någon långsida med denna typ av arbete för att sedan göra något lättare.

Jag använder mig mycket av bågar, ruter ess och andra linjer för att på korta sträckor hitta ställning och rakriktning. När hästen känns fin i båda varven provar jag flytta på hörnlinjen undan skänkel, självklart på hästens nivå.

Som ryttare är jag nogrann med grunderna och tar en gångart i taget. Blir halva passet i skritt, eller kanske hela innan jag fått igenom det jag velat får det vara så. Jag byter aldrig till en högre gångart om början inte fungerar. Utesluter helt galoppen om skritt och travarbetet inte fungerar. Att jobba hästen i skritt är mycket nyttigt och sätter många muskler de andra gångarterna inte gör.

Funderar allt i början jobbar jag endast med tempoväxlingar i galoppen, lite voltarbete men endast grundjobb i denna gångart. Skilla är fortfarande ung, grön och orutinerad. Försöker att anpassa jobbet efter dagsform och känsla. En bra tanke och stärkande arbete i galoppen kan vara att öka och minska tempot och samlingen. Lång låg till något högre och friare form för att sedan rulla på den långa låga igen. Bra träning, mycket att tänka på och ger oftast en trevlig och mjuk häst.

Varierad ridning och en plan för hästens uppbyggnad och underhåll är viktigt för att få goda resultat. Dressyr på banan rider jag endast en gång i veckan. Resterande dagar som inte fylls av träning eller avkopplande skogsturer är någon form av arbete. Konditionsträning, styrka eller kanske ren dressyr efter vägen är något jag håller hårt på. Att hästen är mjuk, följsam och reglerbar på uteritten är viktigt. Den tid vi ryttare sitter till sadel eller jobbar hästen från marken ska något uträttas.

Dressyr är viktigt för både ryttaren och hästens välbefinnande. En allsidig och stark häst som är välriden är en trevligare häst att arbete med. En god sits, hållning och inverkan ger ryttaren förbättrade egenskaper för att rida en trevlig runda, oavsett häst. Därför jobbar jag mycket med dressyren, trots att jag är hoppryttare. För min och hästens skull är dressyrarbetet avgörande för hur långt vi når i framtiden.
Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Ja, det var faktiskt ett riktigt bra sätt! Tillslut kom han ju på att han lika gärna kunde göra sitt bästa från början för han kom ju inte undan arbetet ändå :)



Tack! Han är så härlig när han går som på första bilden, men sen helt plötsligt har jag dålig tajming med någon hjälp och då blir han som på andra bilden x)

2010-07-01 @ 11:00:00
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Freja; Lite utmattade men nyttigt att rida klart tills det blir bra.



Det förstår jag, han ser mjuk och elastisk ut, andra spänd och missnöjd. Men dem är oftast så där till en början. Det kommer släppa mer och mer när ni tränar vidare.

2010-07-01 @ 11:50:54
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback