Dressyrhelg

Datum ~ 2010-03-07 | Tid ~ 18:37:07
Kommentarer (5) | Allmänt
Då var träningarna för Ann Hammarlund avklarade för den här gången!

Hämtade upp Jennifer tidigt som fick agera kamerman, fotograf samt hästskötare vilket hon skötte med bravur! Som hästskötare för gårdagens träning fick hon även frisera och linda ben vilket hon är riktigt duktig på.
Gott folk, jag körde även transporten själv för första gången igår - felfritt!!

Väl på träningen började jag rida fram en något spänd och okoncentrerad Skilla. Efter lite diskussioner med Ann kring träningen sen sist, bakslaget och andra faktorer beslutade vi att använda graman under träningen för att underlätta balansen. Med hjälp av gramanen ge möjlighet att hitta en ärligare bjudning och form där vi båda fick komma till vår rätt.

Träningens byggde mycket på att jobba med övergångar samt skänkelvikningar från hörnlinjen vilket gav blanadade resultat. Till en började fungerade detta väldigt bra när kraven var låga, tvärningen mindre och jag fick hjälpa till med att "visa vägen" med tygeln. När övningen skulle trappas upp blev det till slut för svårt och protesterna dök upp. Ingenting plötsligt utan problemen stegrade succsesivt när kraven ökade. Mitten av träningen blev det "blandade småskutt" och vi kom till ett läge där allt blir kortslutning och missförstånd mellan häst och ryttare. Skilla försöker "tyda" mina signaler men missuppfattar mina tanke och övningens tanke då orken inte räcker till. När vi efter en stunds övervägande plockade isär övningen, koncentrerade oss på framåtbjudningen, ställningen och formen återgick hon till en trevlig arbetsform. Så kortfattat gick träningen väldigt bra i början, mindre bra i mitten och avslutades riktigt OK.

Från förra Ann träningen i slutet av Januari hade vi ett helt annat utgångsläge än under gårdagens träning. En ärligare bjudning, ett sug i bettet samt acceptansen av skänklarna under det lätta momenten var stora framsteg. Sen att Skilla blivit rundare, starkare och uthålligare var saker Ann la märke till.

Något fundersam efter gårdagens träning lämnade jag SURF och hästen som var trött men nöjd efter träningarna. Dessa protester som dyker upp, är det en fysisk spärr eller bara någonting psykiskt?

Efter få timmars sömn av gårdagens nattjobb var det bara samla krafterna och förbereda sig för dagens träning. Den här gången med en lite bestämdare känsla och mer beslutsamhet förberedde jag mig inför dressyrpasset. Redan vid framridningen hade jag en annan känsla hos Skilla vilket gjorde mig gott.

Pratade lite snabbt med Ann innan träningsstart, hon frågade hur framridningen kändes och om hon bråkat något vilket jag med lätt hjärta kunde intyga att hon inte gjort. Dagens fokus låg på övergångar och korrektheten i avbrotten och igångsättningarna. Gårdagens starka sida var dagens svaga vilket någonstans förvånade mig lite. Högersidan var lite tyngre idag medan vänstersidan var väldigt mjuk och trevlig, stabil och stadigare.

Avbrotten och igångsättningarna blev bättre och bättre under passet och i slutet var dem riktigt trevliga. Vårt största problem är att Skilla ger sig iväg från skritten till traven, och från trav till skritt sätter hon sig lite väl häftigt. Att hitta en avspändhet och en lugn i dessa moment var väldigt nyttigt och med trevliga resultat. Därefter jobbade vi med ställning, omställning takt och tempo vilket fungerade väldigt bra. Dagens träning var helt smärtfri utan något bråk eller oklarheter vilket ger min själ väldigt mycket ro. Att kunna jobba henne ordentligt i alla gångarter var bara det en lättnad. Vänstergaloppen som är hennes svagare var luftig och väldigt stor medan högergaloppen var något mer samlad och mer lättreglerad. En lagomt svår övning där hon får känna sig lite utmanad, men fortfarande ganska säker på att hon klarar av övningen gav mig självförtroende och känsla.

Kort sammanfattning av helgen är jag väldigt nöjd med resultatet. Gårdagens pass var ett blandat pass som lämnde lite eftertryck och  funderingar. Dagens pass rätade ut frågetecknen från gårdagen och bekräftade våra tidigare svagheter och styrkor vilket kändes väldigt skönt. Suget i bettet var under dagens träning väldigt bra, takten och tempot något bättre samt accepterandet av skänklarna var mycket bra under träningen. Inga protester eller ångestladdade moment.

Att rida för en tränare utifrån som beundrar möjligheterna med ens häst känns otroligt upplyftande. Sanningen ligger nära att det är mycket jobb och mycket grunder. Men när grundjobbet är avklarat så har jag en häst som är långt ifrån medioker även i dressyrsammanhang.

Film och bilder hoppas jag på att kunna uppdatera med så snart som möjligt, väntar på att få dem skickade av Jennifer så fort möjligheten ges. Har själv inte sett någon av filmerna från varken gårdagen eller dagen. Tyvärr har vi inte löst problemet med vår kamera så filmen från dagens träning dröjer, men förhoppningsvis kommer den lite längre fram att publiceras tillsammans med träninen från v.3

Att matcha en häst med stor kapacitet och mycket skalle kräver en ödmjuk och abitiös ryttare som vågar göra fel. - Gör fel, gör om, gör rätt.

Kommentarer
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

ja det vart riktigt snyggt :D

2010-03-07 @ 20:10:14
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Hihi, tack! :D



Svarade på dina frågor i ett inlägg! :)

2010-03-07 @ 21:26:26
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Sofia

jag tänkte att man skulle sjönka igenom snön lätt nu när det varit varmt och sol några dagar. men så var det ju inte :/

2010-03-07 @ 21:28:28
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: warnmark -vinn ett schabrak med matchande huva från Tattini

Sv; Ja det var verkligen jätteroligt att ha möjligheten att vara där alla dagar :).



Blev en hel del shopping och du hittar allt i denna kategorin (http://warnmark.blogg.se/category/goteborg-horse-show-1.html) =)

2010-03-08 @ 08:43:24
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Annica; Riktigt snyggt faktiskt



Freja; Bra svar på frågorna! Gillar hur ni resonerar kring hästarna och användbarheten på dem för tillfället. Klokt och en tydlig hästmänniskas tänk vilket uppskattas! Kloka människor finns det allt för få av.! Blir spännande att se hur det går för er att sälja så många, och sen jakten på något yngre och nytt. Lycka till!



Sofia; Ja tanken var god. Tyvärr så släpper alltid underlaget ojämt och man sjunker igenom på vissa ställen och andra inte alls. Plumsa är verkligen super mysigt!



Warnmark; Jag satsar på att åka till Globen i November eller GBGHS nästa år då jag inte kunde åka det här året. Hade önskat mig det i present men fick det tyvärr inte. Alla uppvisningar måste verkligen vara grymma men mässan är nog en av sakerna som lockar mest!



- Bra med shopping och roligt att du provat lite nya saker. Grönt Swarowski är det nog inte så många som har. Åh vad avundsjuk jag blev!

2010-03-09 @ 14:12:35
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback