Rätt känsla är viktigt

Datum ~ 2010-03-18 | Tid ~ 22:14:25
Kommentarer (13) | Allmänt
Började dagen med att ta med mig min största sponsor och bästa hästskötaren i världen - min mamma. För att hitta mig en ny hjälm, att träna eller tävla i. Varför inte en kombinationshjälm?

Började med ridsportsbutiken Pegasus hästshop där jag provade antalet ridhjälmar. Allt från GPA, John Whittaker till Jacson och Charles Owen Ayr8.

De flesta modeller passer verkligen inte min ansiktsform eller huvudform. Provade en nyare version av Jacsonhjälmen som jag ska byta ut. Den satt inte alls likadant, bra men det var inte lika perfekt. Självklart sitter den inte lika då den inte är inriden och "utgådd" efter min huvudform.

Ställde mig själv frågan; Vill jag verkligen ha en identisk hjälm med den jag haft i 4år?
Svaret blev nej. Visst är jag nöjd med den jag har, men jag vill nog inte ha en likadan, uppdatering, nytänk och annat måste finnas med i bilden.

Hjälmen jag fastnade bäst för i passform och utseende var Charles Owen hjälmen Ayr8. Tveksamheterna kring denna hjälm är utseendet bakifrån. Visst, det är ingenting man själv ser som ryttare. Men det kändes inte riktigt som en "Evelina-hjälm". Det tåls att tänka på, den är verkligen itne utesluten.

Andra problemet med en sådan "flashig" hjälm är att den inte passar sig i dressyrsammanhang enligt min åsikt. Ja, visst är jag hoppryttare men tanken är även att göra några starter i dressyr och då är det den "klassiska" stilen jag anammar.

Åkte vidare mot Horze ridsportsbutik och provade lite hjälmar där. Hittade en som pasade riktigt bra, utseendemässigt och känslan i hjälmen var "Evelina-hjälm". Tyvärr fanns den inte i butik och därför har jag beställt den från hemsidan istället.

Avvaktar med en "future" hjälm, vem vet, det kanske blir en sådan i framtiden när vi tävlar lite större klasser och jag känner mig bekväm med modellerna. Men i dagsläget får det blir en "lagom" hjälm.

Funderar skarpt på att köpa en träningshjälm och endast använda den andra för tävling och större träningar / clinic i framtiden.

Efter våran färd över staden för att hitta en passande hjälm åkte jag ut till stallet och red ut tillsammans med Hanna och Wella. För en gångs skull var det Skilla som höll sig i skinnet och Wella som busade runt över vägen. Hon är väldigt söt det där lilla yrvädret. Skilla skött sig mer än godkänt, jag känner mig faktiskt lite stolt över att jag kunde rida  henne i alla gångarter och faktiskt jobba ihop henne i galoppen. Stora framsteg vilket gläder mig otroligt mycket!

- Trotsar ni vädret när hästen ska motioneras?
Kommentarer
Postat av: Jennie

SV: okej:)



haha vet inte:P

2010-03-18 @ 22:19:11
URL: http://jenniieeh.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: det är just därför jag inte är säker men jag börjar i den här änden. Skulle han bli värre eller det skulle vara något allvarligt fel med honom är det klart jag uppsöker en veterinär men just nu känner jag att det bara skulle vara onödiga pengar faktiskt.



Vi hann faktiskt aldrig åka. Kom en massa annat emellan. Får åka nästa tisdag istället :)



Själv måste jag alltid trotsa vädret. Har ingen tillgång till ridhus nämligen...

2010-03-18 @ 22:27:50
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv; Ja, han passar verkligen mig och Kenny! Vi är glada att vi fann honom ;D



Du verkar ha haft en rolig dag :)

2010-03-18 @ 22:31:49
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv: ja islänningen är sig själv igen och buffar på en och tigger godis :) Så det måste vara ett friskhetstecken!

2010-03-18 @ 23:00:26
URL: http://newtonochjag.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Jennie; Ska du fotografera under seriedressyren på söndag?



Jenny; Hur är det med hans feber? Är temperaturen samma morgon och kväll? Vilken typ av arbete får han ut föra nu när han är "annorlunda" ?



Jag trotsar vädret nästan jämt, rider i ridhus just nu endast på hoppträningarna. Annars är det alltid ute på ridbanan eller i skogen.



Maja; När det känns så bra med en tränare ska man verkligen hålla hårt i dem. Jag saknar min underbara dressytränare!



Emma; Skönt att det inte blev någonting värre och att koliken gick över. Verkligen bra friskhetstecken!

2010-03-19 @ 00:34:39
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: Han har ingen feber. Skrittas endast (när känningarna började var han fullt igång) just nu för att han är som han är...



Samma här, tycker det är hemskt med ryttare som jämt rider i ridhus!

2010-03-19 @ 07:59:47
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

ja jag borde verkligen försöka planera min tid bättre!



jag brukar sällan behöva trotsa vädret, då jag har ridhus på min anläggning :)

2010-03-19 @ 09:04:09
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Emma

Jo precis, och var & en har ju rätten att tycka olika :) Varför jag har halsförlängaren och inte graman är just för att den är elastisk och "lättar" när hästen når den form man ställt in snodden på ;)

Jag har inga problem med att ta av halsförlängaren när jag sitter uppe på hästen, jag lossar den från sadelgjorden (har den fastspänd på sidorna av magen, inte under) och så tar jag av skiten xD Men den funkar ju som sagt inte bra på alla hästar, som du säger (;

2010-03-19 @ 09:05:57
URL: http://cookiies.devote.se
Postat av: Hoppbloggen

Jenny; Det är ett gott tecken om han inte har feber! OK, ring och rådfråga veterinären angående motion / mat och liknanade. Telefokonsultering kostar ingenting!



Varierat arbete är nog det bästa!



Catago; Det underlättar. Jag var verkligen sönderstressad när jag gick gymnasiet. Men när jag började planera, använde almanackan till allt så blev det mycket bättre.



Skönt med ridhus! Blir det inte lätt att man rider inomhus jämt bara för att det är bekvämt om vädret är lite svårt?



Emma; Absolut! Jag tror det är viktigt att man är vidsynt och anpassar sig efter hästen också. Visst är den elastisk men trycket försvinner ju aldrig då det är ett gummiband. Endast om hästen drar in huvudet och "knäpper av" är den helt trycklös. Vi använde halsförlängare mycket på lektionshästarna och har sett mycket därifrån. Jag spänner mina graman på sidan också, då blir det samma som med halsförlängaren, lätt att ta lös. Jag gillar flexibiliteten av gramanen, att ha den halvlång och bara blockera ytterlägen är det bästa :) Den fingertoppskänslan har man tyvärr inte med en snodd.

2010-03-19 @ 13:17:18
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: sarh

sv: Jadå vi har en underbar hovslagare så hon kom och slog på den redan imorse. Nejdå han är väldigt stabil av sig men just den dagen så hade han väldigt mycket energi och eftersom han är ett fullblod så blev det liiite fööör farligt:P

2010-03-19 @ 17:31:41
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sarah; Åh vad skönt med någon som kommer ut sådär direkt och tar sig tiden. Min hovslagare är bra, och tillräckligt tuff för att sko min donna. Men han har nästintill aldrig tid så det ställer till det otroligt mycket. Främst när man fått en tappsko och det dröjer en vecka eller två innan han har möjlighet.



Nu är hon nyskodd åtminstone så det känns skönt! Då dröjer det innan han behöver komma ut igen.

2010-03-19 @ 20:51:54
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Att bryta planeringen pga. att vädret är dåligt gör jag i princip aldrig...



Angående hjälmarna; Ayr8 tycker jag är riktigt snygg. Sedan så har jag Gr8-hjälmen (http://www.horseandhound.ca/CO_GR8.jpg) som i princip är samma hjälm som Ayr8. Är väldigt nöjd med den!

2010-03-20 @ 11:26:30
URL: http://sosigog.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sigrid; Bra att du är duktig på att fullfölja dina planer även om vädret ändras!



Är Gr8 hjälmen också bred bak i "silver"?

- Riktigt skön passform, kanske en blivande tävlingshjälm?

2010-03-21 @ 00:04:35
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback