Den stora frågan om bett

Datum ~ 2010-11-18 | Tid ~ 22:41:54
Kommentarer (7) | Allmänt
Har sedan en tid tillbaka funderat på att prova något annat bett på Skilla. Rider på ett tredelat mässing bett som hon trivs rätt bra med. Men att variera bett mår både häst och ryttare bra av, sen kommer vi till det bekanta problemet.

Skilla är väldigt känslig i munnen, men främst i hoppningen skulle jag önska att hon blev lite rundare och fortsatte i en lägre form automatiskt. Om detta går lösa med ett bett eller inte är en av alla svåra frågor som går ställa sig.

Jag skulle åtminstone vilja prova något annat, se om det har en positiv inverkan eller om det endast är styrketräning som kommer hjälpa mig i dessa situationer.

Eftersom hon är känslig i munnen vill jag ogärna sitta på ett skarpt bett som gör saken värre, men något med hävstång som fortfarande är milt?

Har fått lite olika förslag men ingenting jag har nappat hundra på eller fått möjlighet att prova.
De tips jag fått hittils har varit.
- Gagg
- Babypelham med lindad kedja

Alla tips är välkomna, om möjligheten finns att prova någon av betten som kommer som tips mottages dessa tacksamt. Prova kan jag alltid innan jag avgör om det fungerar eller inte.
Kommentarer
Postat av: Anneli

Har du testat Kimbelwickbett? Kan rekomendera det! Givetvis är det inte säkert att det passar just på Skilla... Men värt att prova iaf =)

2010-11-19 @ 14:31:51
Postat av: Åse

Vi har ett jaktkandar och ett gummipelham (rakt) som du kan få låna och prova. Båda är nog 12,5, eller ev 13,5 vilket kanske är lite långt för din pålle men för att prova en stund så funkar det ju även om det är lite långt. Kom förbi i anumark vid tillfälle! Kanske har vi något mer i skåpet som du kan testa?

2010-11-19 @ 14:56:42
Postat av: Matilda

Bett jag tycker är bra och kunnat använda på heta hästar med känslig mun är: Rakt tränsbett (gärna med fasta ringar) hackamore (med små skänklar) och vill man ha lite skarpare använder jag jaktkandar också kallat kimblewickbett som också är rakt. Har faktiskt bara haft bra erfarenheter av dom betten. Till skillnad från gagg och pelham då jag bara fått hästar som "krullat ihop sig" alltså varit för skarpa på mina hästar. men det är ju upp till hästen men jag skulle rekomendera dom första tre att provas. Sedan kan man märka stor skillnad på smala/tjockare bett så man kan mixtra på det sättet med. Men smala raka bett med fasta ringar har gått hem hos mig :)

2010-11-19 @ 19:27:19
Postat av: Hoppbloggen

Anneli; Nej det har jag inte gjort! Vet du av någon som har ett jag skulle kunna prova? Tror det är svårt att avgöra på förhand vad som kommer fungera eller inte, tror jag måste prova mig fram!



Åse; Har funderat lite på ett jaktkandar, det skulle kunna fungera! Åtminstone värt att prova om inte annat. Prova kan jag gärna göra även om dem är för långa så borde jag få ett första intryck. Det ska jag absolut göra, kanske hinner förbi på söndag. Låter toppen!!



Matilda; Rakt bett med fasta ringar skulle jag gärna prova. Hackarmore är ingen hit på Skilla men jag jobbar vidare med att vänja in henne på detta succesivt. Än så länge är det väldigt ogillat från hennes sida. Skulle gärna prova ett smalar rakt bett med fasta ringar om möjlighet finns.

2010-11-20 @ 01:01:54
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Anneli

Det verkar som att du får låna ett av Åse =) Kimbelwick och jaktkandar är samma bett...

Lycka till =)

2010-11-21 @ 11:18:29
Postat av: Hoppbloggen

Anneli; Vad har ni för storlek på ert bett? Skilla har väldigt liten mun (11,0) på bett. Så alla som läser och äger ponny (el. storhäst med liten mun) får gärna höra av er!



Annars mottager jag gärna möjligheten att prova lite längre bett för att få lite känsla.

2010-11-21 @ 23:47:24
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vi har 12,5 på betten...

2010-11-22 @ 18:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback