Dressyrträning Anna B

Datum ~ 2010-11-26 | Tid ~ 12:16:22
Kommentarer (1) | Allmänt
Kvällens dressyrträning började 21.00 men blev något försenad på grund av missöden med transport och väglag. Men efter allt trasslande så var vi på plats färdiga för att börja träna.

Gårdagens träning var en "check" där Anna fick se vart vi ligger och vad vi behöver träna på. Red fram Skilla ca 15minuter i skritt och trav innan vi började med första övningen.

Fokus låg på att hitta balansen och få Skilla att spåra på voltspåret. Började med att hitta balansen genom att ställa utåt på volten, få med hela yttersidan men behålla henne rund för innersidan. Varvade med att rida på en stor och en liten volt, utåt och innåtställd. Efter att ha ridit så i båda varven var det dags för skrittpaus och släppa lite på mjölksyran som uppstod. Skilla skötte sig bra och jobbade på ordentligt i båda varven, att hitta böjningen i bålen är något svårare i högervarvet än i vänstervarvet. Men hon fick mycket beröm när hon gjorde rätt och höll sig på samma spår men ställd åt olika sidor.

Efter uppvärmningen på volten var det dags att rida en lite svårare övning runt hela ridhuset. Började med en skänkelvikning på kvartslinjen vid C ut mot K för att sedan lägga en större volt, hitta yttersidan och ytterhjälperna för att sedan gå in i en öppna hela långsidan ner. Samma sak från porten, skänkelvikning, volt, öppna. Den övningen red jag kanske två varv innan vi böt ut öppnan mot en sluta och försökte placera bogen rätt, behålla böjningen i bålen och få in bakdelen.

I slutan var jag som ryttare lite ringrostig och otydlig i mina hjälper, men mot slutet hittade jag hjälperna och Skilla gjorde därmed rätt. Målet med skolorna var inte att hålla dem "perfekta" utan hellre några steg bra, och sedan gå ur än hela långsidan halvbra. I skänkelvikningen är det stora problemet att räta ut henne och hålla henne rak utan att hon ska bli stressad eller spänd.

Sammanfattning av denna övning var att Skilla kom lös väldigt trevligt och hade en bra och stadig form överlag. I och ur rörelserna är hon fortfarande lite spänd men slappnar av så fort sitsen är korrekt och hjälperna på plats.

Skrittpaus och pusta en stund innan det var dags för sista momentet att jobba med galoppen och min sits. Började med att rida henne i ett friskt tempo i traven, vänstervarv och allt eftersom fatta vänster galopp. Hittade ett lågt tempo en trevlig form men oj vilken jobbig ridning. Blev klämmandes med ljumskarna eller ståendes i stigbyglarna och hittade inget mellanting. Skilla jobbade på i en bra form och kändes trevlig att rida på, avbrotten var riktigt trevliga. För att bryta mönstret och göra det bättre på något sätt släppte jag stigbyglarna och la upp dem till högergaloppen. Här hittade jag en bättre sits och invärkan än i förra varvet. Kom ner mer i sadeln och fick med mig höfterna bättre. På den öppna delen av volten blev det tydligt när jag tappade sitsen, vek mig i sidan och släppte ytterhjälperna. Efter några varv hittade jag en god sits, inverkade rätt och fick med mig hela hästen i en väldigt rund och fin galopp. Formen var väldigt trevlig och Skilla var mycket nöjd (trots att jag red på korta tyglar).

Sammanfattning av galopparbetet var att min sits måste vara på plats, inga förändringar i handen får ske under galopparbetet. Allt ska ske från sitsen. Tygellängd och annat måste vara på plats innan fattningen då en känslig häst som Skilla blir otroligt störd över förändringarna. När detta fanns på plats gick hon otroligt bra och var väldigt trevlig att rida.

Att träna på: Planera förändringarna i god tid för att slippa att hästen blir överraskad. Jobba med galoppen och hitta yttersidan och den korrekta sitsen. Jobba mycket med ytterhjälperna och var lätt och mjuk i handen. Fokusera på att rida framåt när problem uppstår (protester eller högre skolor) för att inte skapa ett omöjligt läge. Även om Skilla bjuder in i piaff eller passage får hon absolut inte fortsätta i dem. Låt armarna vara flexibla och låt eftergiften komma där istället fär att länge ut tyglarna.

Är nöjd med träningen och det kändes roligt att ha någon som hjälper en från marken. Blir spännande att se hur långt vi har kommit efter jul!
Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att det gick bra! Vad sa anna om henne då?

2010-11-26 @ 14:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback