Magkänslan - vår bästa vän

Datum ~ 2010-11-15 | Tid ~ 14:54:36
Kommentarer (6) | Allmänt
Efter att ha funderat under en längre tid vilket ämne och vad jag härnäst skulle dela med mig av till er läsare bestämde jag mig för att diskutera "magkänslan" i samband med hältor och allmäntillstånd hos hästen.

Vi ryttare och genuina hästmänniskor är näst intill alltid väldigt mån om vår ögonsten eller vårt riddjurs hälsa. Hur nogrann, pedantisk och nojig man är varierar självklart från ryttare till ryttare.

Men att hästen mår bra, är frisk och kry samt slipper smärta och onödigt slit är något de flesta värderar högt. Varje dag när hästen tas in från hagen analyserar jag hur allmäntillståndet är. Beter sig min häst normalt, ser hon pigg och vaken ut eller är det någonting som skiljer sig från hennes friska tillstånd.

Att känna igenom hästens kropp varje dag är något många ryttare slarvar med, men är man nogrann så kan man upptäcka skadorna i tid för att lätt åtgärda dessa. Under foderbyte och miljöbyte så kan hästen reagera olika.

Ex: Under hösten fick jag möjligheten att byta foder från "FC hästavel" till "Iform träning" vilket skulle vara ett bra foder för att hålla hull och fortsätta bygga muskler. Rätt omgående fick Skilla dålig mage, aptiten kvarstod men avföringen var i dåligt skick. Jag lät tiden gå men magen fortsatte vara dålig. Om detta berodde på hennes foder förändring eller att ensilaget var proteinrikt kan jag tyvärr inte svara på. Jag plockade bort båda för att stabilisera magen.

Under arbete är magkänslan något jag förlitar mig helt och hållet på. Känns allting som vanligt, analysera varför din häst rör sig som den gör, reagerar som den gör.

En klok tränare sa till mig "din häst är din spegelbild".

Om hästen tidigare presterat väldigt bra men plötsligt förändras detta, gå på magkänslan. Känns det verkligen bra att utföra detta arbete?

Kolla hellre upp hästen nogrannt en gång för mycket än en gång för lite. För vem av oss har hjärta att rida runt en längre tid på en häst som protesterar på grund av smärta?

Alla protester, förändringar och motstånd har näst intill alltid en förklaring. Det är vår uppgift som ryttare och hästvän att tolka vår häst signaler och hjälpa dem. Granska dig själv, lyssna på din häst och känn efter, vad säger magkänslan, känns det verkligen tryggt, lugnt och säkert.
Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hittade en häst i din blogg vid namn Palero. Jag red hans mamma Pam i flera år innan hon såldes upp till Umeå och skulle väldigt gärna komma i kontakt med hennes/Paleros ägare. Skulle bli jätteglad om du har möjlighet att framföra detta meddelande inklusive emailadress om du har kontakt med Paleros ägare!

2010-11-15 @ 16:19:04
Postat av: Anna

Vad fint det blev med bilderna på headern :)

2010-11-15 @ 18:37:36
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Grattis till besöksrekord (i alla fall för den senaste tiden). Och bra att "ni" gillar headern! Jag tyckte den blev rätt häftig faktiskt, lite annorlunda. ;-)

2010-11-15 @ 21:09:16
Postat av: Hoppbloggen

Alexandra; Pam såldes till familjen Wallgren som äger stallet jag har hästen i. Deras dotter Sofia äger Palle (Palero). Kan absolut vidarebefodra meddelandet till Sofia. (Sofia Wallgren)



Anna; Tack! Det är min favorit Jennifer (headmaster) som har fixat den!

2010-11-15 @ 21:11:55
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

Sv; Åh vad tråkigt :(. Jag är glad att vi har så många bra hästaffärer här, dock är nog inte plånboken lika glad ;D

2010-11-15 @ 21:17:39
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Jennifer; Tack!! Förhoppningsvis ska det ges mer tid till att blogga och uppdatera mer med bilder och film framöver. Så dagens besöksrekord ska vara minimum om en månad om allt går enligt planerna.



Headern var helt klart häftig och efterlängtad! Annorlunda och speciell, precis som det ska vara!



Karin W; Ja det är väldigt tråkigt, alla har samma saker och ser likadana ut om man inte beställt efter saker. Nä visst, plånboken får sig en redig smäll om utbudet är bra! Men det får den helt klart tåla lite då och då.

2010-11-15 @ 21:23:26
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback