Sammanfattning av dressyrtävling

Datum ~ 2010-09-19 | Tid ~ 23:42:28
Kommentarer (0) | Allmänt
Under gårdagen tävlade jag alltså dressyr för andra gången tillsammans med Skilla på hemmatävlingarna. Det blev en LC:1 och en LB:1 under förmiddagen.

Framridningen till LC:n var kaotisk och vi var långt ifrån synkade och samspelta. Hon var trevlig stundtals men väldigt ofokuserad, skrek efter det andra och var väldigt spänd. Fick ta igenom några större bråk som slutade med att hon stod på bakbenen, efter det gick allt lite bättre.

Väl inne vid banan, collecting ring och innanför staktet skötte hon sig väldigt bra. Lite spänd och inte riktigt loss i sidorna, men OK ridbarhet och vi utförde programmet utan större misstag. Alla gångarter utfördes på rätt platser och vi slutade på 51% i denna klass, långt över förväntan. Inte riktigt nöjd med ritten då vi bråkade så mycket innan. Men sammataget var det OK, fick bra lovord från dommaren och bättre betyg på sitsen i jämförelse med förra tävlingen och debuten.

Inför andra klassen bävade jag inför framridningen. Skilla var mer fokuserad och slutade skrika efter det andra hästarna rätt fort vilket underlättade framridningen. Fortfarande något spänd men OK i bjudning och lydnad. Väl innanför staketet skötte hon sig väldigt bra och jag hade en bra känsla ritten igenom. Galoppen bjöd vi på blandade småhopp och andra roligheter, men hon var lugn och avspänd i ena galoppen - över förväntan.

Sammataget var jag nöjd över dagen tros motigheterna, dressyr är inte riktigt min grej men än så länge är vi där för erfarenheten och lägger en grund för kommande bravader.

Ska ta tag i veckoträning i dressyren och ser fram emot helgen då Ann kommer upp i början av Oktober. Letar dressyrsadel för tillfället, ska eventuellt prova en Stübben Maestoso i veckan om det passar!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback