Inställd hoppträning

Datum ~ 2011-04-06 | Tid ~ 00:08:51
Kommentarer (0) | Hoppning

Måndag: Vila på schemat, dels efter helgens dressyrträning men mycket pga tidbrist. Tog mig tid att pyssla med Skilla och börja mocka ur hagen.

 

Tisdag: Då denna vecka är teorivecka på ridskolan var det inga vanliga lektioner under kvällen. Träffades kring 17.30 för att medverka i en instruktörskurs som var inplanerad av vår chef. Jag fick möjlighet att rida ridskolehästen "Munsboro Mountain Man" som till vardags kallas för "Manne". Trevlig liten ponny som fortfarande behöver vidareutbilads, därav red jag honom under kursen.


Jobbade med självständigt arbete på "prickarna" som är uppsatta i ridhuset. Stora mittvolten samt 10m volterna som uppvärmning. Därefter jobbade vi med förvänd volt tillbaka med fram och bakdelsvädningar i. Riktigt nyttigt, länge sedan jag använde mig av dessa men blev sugen på att prova dessa med Skilla också. Manne började slappna av och släppa in min på högersidan. Mot slutet var han riktigt trevlig! Kommer bli en mysig ponny med mer utbildning och träning.


Trots den inställda hoppträningen beslöt sig stora delar av gruppen att hoppa utan tränare. Vi blev 4st som hoppade på vanlig träningstid. Använde oss av det gruppen innan hoppat på, med ca 5hinder minus. Vattenmattan drogs fram, en kombination med fyra galoppsprång fram till ett räcke, ett plank, en oxer och ett rättuppstående fanns representerade under hoppningen. Jobbade med lite ridvägar, avsprång och anridning under detta pass. Skilla var väldigt het och lite bråkig till en början. Mot slutet slappnade hon av och började hoppa riktigt trevligt.


Fick prova ett nytt bett (lånat av Sara Edvardsson) med kopparringar. Skilla tuggade fint på bettet och verkade tycka det var helt okej. Provar att rida på detta vid några tillfällen till för att avgöra om det ska införskaffas ett liknande eller om vi ska leta vidare.


Börjar hitta en bra ryttarkänsla och vi börjar bli mer och mer samspelta. Modet växer i takt med erfarenheterna och ser verkligen fram emot kommande tävling i Timrå!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback