Nöjd med gårdagens prestationer

Datum ~ 2011-04-11 | Tid ~ 15:11:01
Kommentarer (9) | Allmänt

Kollade igenom filmerna från gårdagen som Emelie Johansson varit snäll och filmet. (Vet att det finns fler som filmat, är tacksam för alla som ställde upp). Väntar på att få dessa filmer på datorn men kommer ge er möjlighet att se dem lite senare under dagen (är tanken).

 

Så här efter att ha tittat på filmerna kan jag lämna följande åsikter.

 

LC:2 Skilla var väldigt trevlig i travprogrammet som jag nämnde av ryttarkänslan att bedöma. Lätt och ledig i rörelserna och trevlig i formen. Det som syns är dock vart våra nerslag i poäng kom. Taktinslagen som jag inte upplevde från ryggen var väldigt tydliga och gav därmed låga poäng. (Blir att jobba vidare med övergångar och att få en BRA skritt). Igångsättningen från halten vid X var något tveksam vilket resulterade i dåliga poäng. Upptagningen efter den fria skritten kändes, och syntes och gav avdrag.

 

Galoppjobbet lika så. Känslan jag hade av att hon var trevlig i hörnpasseringarna och in på diagonalen stämde. Men i båda varven hade vi problem med övergången och det gav oss de poäng vi förtjänade. Bitvis var hon otroligt trevlig och det var vad som kändes också. Missarna medförde lägre poäng och det är förståeligt, kan dock tycka att vissa bitar var något bättre än vi fick poäng för. En 7a fick vi åtminstone under programmet.

 

LB:0 Skilla var otroligt trevlig och det syns även på filmen. Missen med bågarna var markant, vilket kändes under ritten också. Dålig planering från ryttaren vilket gav Skilla för lite plats och jag lät henne rinna iväg. Ökningarna var OK, vågar nog släppa på lite mer (att dömma av vad som syns). Fria skritten var OK, upptagningen sämre vilket gav sämre poäng. (Träna på upptagning och halter samt igångsättningar behövs!)

 

Galoppen var bra men fattningen lite stökig, bra jobb på volten och ökningen längst långsidan. Strul med avbrottet som kom för sent och blev inte avspänt. Högergaloppen var väldigt trevlig och övergången här var något bättre, tappade lite bjudning och Skilla spände till något. Sista bågen var OK uppridningen något krokig, annars OK. Halter måste även finslipas så hon inte slår sig fri.

 

Med facit i hand och filmen i minnet efter första titten är jag fortfarande väldigt nöjd. Att rida på 58% med dessa missar ger mig motivation att träna vidare, planera och utföra nästa programridning lite nogrannare. Då kommer procenten skjuta i höjden och resultatet blir något helt annat.

 

Rörligheten och Skillas utstålning var slående, vilken underbar häst jag har!

 


Kommentarer
Postat av: Sofie

Ja jag är super sugen på att börja träna :) Ja vi får höras någon dag så du får informera mig lite ang hur det fungerar där ;) Ja jag kanske skulle ha anmält mig redan! :) synd man inte hade en privathäst att rida så man kunde träna med för att bibehålla sin ridning :)

2011-04-11 @ 15:32:54
Postat av: Hoppbloggen

Sofie; Ja det är en av det bättre sakerna med att ha hästar! Ja absolut, det finns två gånger i veckan, kravet är att man ska kunna rida i alla gångarter och man betalar på plats. Jätte enkelt, man anmäler sig bara innan. Anmälningen ang. plats för hösten ska in nu kring första maj.



Nää det är lättare att utvecklas om man har privathäst.

2011-04-11 @ 18:05:22
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Okej! Men är det bindande att gå lektioner i höst om man anmäler sig? :)

2011-04-11 @ 19:24:45
URL: http://s0fiie.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sofie; Vet inte exakt när sista anmälning går ut, men när du är anmäld så har du "bokat en plats" och blir då skyldig att betala. Är du sugen på att rida på drop in ridningen så är det ju när du känner för det, men det krävs att du har löst medlemskap.

2011-04-11 @ 22:02:06
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Okej, på dropin ridningen, får man rida ridskolans hästar då? Vad kostar en termins ridgrupper? :)

2011-04-11 @ 22:30:51
URL: http://s0fiie.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sofie; Drop in ridningen rider man ridskolans hästar om man inte kommit överrens om något annat. Vet inte de exakta kostnaderna för att rida men om du går in på hemsidan kan du maila camilla och fråga. Tror det ligger kring 120-140kr per lektion eller något sådant.

2011-04-11 @ 22:35:47
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sofie

okej! :) det var inte så farligt per lektion faktiskt! :) Jag ska kolla det bär jag kommer hem från utlandet! :)

2011-04-11 @ 22:59:19
URL: http://s0fiie.blogg.se/
Postat av: Majsan

Med tanke på att hästen inte gick i form alls tycker jag nog inte att poängen var hårda "vissa bitar var något bättre än vi fick poäng för".

Vad menar du med 58%? Det står ju vid filmerna att det är 51 och 53%, alltså underkänt...

Menar inget illa, men blev osäker när du kommenterade på detta sätt...

2011-04-12 @ 18:01:26
Postat av: Hoppbloggen

Majsan; Om du läser inlägget och rubrikerna ordentligt så är det två helt skilda tillfällen. Filmerna är från första omgången (51 samt 53%). Helgens ritter har jag inte publicerat filmer på, och kommentaren som du påpekar ovan tillhör alltså omgång två (INTE omgång ett som ni kan se film på).



Helgens ritt (den på 58%) är jag medveten inte är "godkänd" enligt 60% måttet, men det är helt oviktigt med tanke på vart vi är på utbildningsskalan. Med den lilla rutin vi har och få veckors träning var helgens prestationer precis där vi är.

2011-04-13 @ 00:31:38
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback