Sammanfattning Ann träning

Datum ~ 2011-04-06 | Tid ~ 00:00:45
Kommentarer (0) | Allmänt

Red för Ann under hela helgen, både lördag och söndag.

 

Lördag: Red fram ca 15minuter innan träningspasset, Skilla kändes fin, jobbade i en lång låg form. Min tanke var att jobba på inverkan, halvhalter och att "spänna bågen". Att behålla lugnet och den runda formen hon hade, men plocka upp den något och få lite mer spänst och en kompaktare häst.

 

När träningen började blev Skilla spänd och ofokuserad, tappade allt stöd i som tidigare fanns i handen. Detta löste vi genom att rida på väldigt mycket frammåt i ett högt tempo. Voltarbete och lite bågar för att lossa henne, men fokus låg på framåtbjudning och att placera bogarna. Bitvis var Skilla trevlig, men det höga tempot kändes slafsigt och som att hon rann iväg. Galoppjobbet var hon riktigt trevlig och följsam.

 

Passet avslutades med en OK känsla, Skilla kändes inte helt loss och inte helt med men helt okej. Bitvis trevlig men aldrig riktigt "hos mig" och helt harmonisk. Någon kadens i traven fanns inte att tala om, ej heller något tryck i en kort och kompakt häst.

 

Åkte ut till Umeå RF och såg Elitlagen tävla mot varandra. Riktigt trevliga ekipage och bra ridning från flertalet ryttare. Bra sällskap och lite bilder blev det. (Lägger upp när dem är redigerade).

 

Söndag: Red fram lite längre och valde att prova rida med sporrar för att stänga utsidan och få en snabbare reaktion och svar för skänkeln. Red fram ca 20minuter. Jobbade med övningen vi red för Erica under torsdagen (stora mittvolten, en stor rund båge  och en avskärd utåtställd). Skilla hittade yttersidan väldigt snabbt och var därefter stadig på yttertygeln och trevlig i formen.

 

Träningen började med att vi visade vart vi var i "dagsform". Travade längst fyrkantspåret, jobbade med ställning och lite volter. Dagsformen var bättre än gårdagen, mycket beroende på framridningen enligt min åsikt. Idag jobbade vi med lite skolor (öppna) och lösgörande arbete. Skilla var trevligare och stadigare i munnen vilket innebar att jag fick plocka ner tempot något (till fördel).

 

Efter en stunds uppvärmning gick vi över till galoppjobb där Skilla var väldigt trevlig. Traven som kom efter var betydligt bättre och vi började närma oss för vad som kan kallas OK. Mot slutet fick jag rida ihop Skilla som jag önskar. Lite kortare och lagom tryck bakifrån. Känslan var något bättre.

 

Detta pass avslutades med en bättre känsla och jag kände mig någorlunda nöjd. Ingen toppenkänsla men helt okej. Mycket bättre än förra träningshelgen där problemet löstes med en snodd. Men ingen "Mia-känsla".

 

Återkommer om hur jag valt att göra framöver med månadsträning.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback