Efterlängtad dressyrträning

Datum ~ 2011-02-24 | Tid ~ 23:45:18
Kommentarer (2) | Allmänt
Så var det äntligen dags att dressyrträna för Mia igen. Det två senaste veckorna har träningen varit iställd pga sjukdom eller brist på barnvakt. Efter lite snabba ryck då Sofia som vanligtvis rider tiden innan mig ställde in tog vi oss iväg tillsammans med Hanna och Bugzi.

Väl på anläggningen fick vi trängas med 11 andra hästar. (Torsdagstiden är nog den mest välbesökta tiden någonsin på anläggningen). Red fram medan Mia fodrade ridskolans hästar och hann värma Skilla i alla gångarter innan det var dags för kvällens träning.

Började med att hitta stora mittvolten och fokus låg på sambandet mellan hand och skänkeln. Då min sits varit väldigt intetsägande och passiv var det dags att lägga upp ett system. Förhållningarna skulle tas i handen och varannan gång med sitsen. Att införa ett nytt system är krånligt till en början men ger bra utdelning om man är koncekvent och snabbtänkt.

När förhållningarna fungerade las "bananöppna" till på voltens öppna del, direkt ur denna in på en centrerad volt för att sedan följa stora mittvolten. Skilla var väldigt arbetsvillig och svarade positivt på mina hjälper. Här gällde det bara för mig att använda mig av rätt hjälper för att få rätt rörelse. Denna övning red vi även i galopp. Det var länge sedan jag gjorde annat än att träna på övergångar och halvhalter och kände mig lite ringrostig. Galoppskänkelvikningen fungerade också väldigt bra, trots att det inte var övningen. Förhoppningsvis tillfrisknar mitt minne så jag använder rätt hjälper för rätt rörelse. Skilla anpassade sig efter mina hjälper och utförde därefter den rörelse jag (mina hjälper) bad om.

Som avslutning stämde jag av längst fyrkantspåret för att känna att sitsen och hjälperna satt på plats. Skilla kändes väldigt stadig med ett bra sug i handen. Perfekt i lodplan och gav en otrolig ryttarkänsla. Länge sedan dressyr var så roligt! Nu känns det verkligen som vi är på väg mot något riktigt bra.
Kommentarer
Postat av: matilda

sv: jag tycker ochså om den :)



Härligt med dressyrträning.. jag vill också nu!

2011-02-25 @ 12:01:04
URL: http://farrixmo.blogspot.com/
Postat av: Hoppbloggen

Matilda; Den var verkligen fängslande!



Det förstår jag, men det kommer! Så snart din kille är frisk kan du börja träna!

2011-02-25 @ 13:51:04
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback