Hoppträning v.6 - Banträning

Datum ~ 2011-02-09 | Tid ~ 23:40:00
Kommentarer (2) | Övningar
Kvällens hoppträning var efterlängtad och gick förvånansvärt bra!

Red fram enligt rekomendation av Ann, vilket fungerade väldigt bra både för mig och Skilla. Fortsätter på detta spår tillsvidare och ser om det blir någon förändring och förbättring i själva arbetet.

Red fram utan stigbyglar på en äggformad volt med två bomserier. Den ena med längre avstånd och den andra med kortare. Hitta böjningen mellan för att sedan möta upp med yttersidan mot den andra serien. Efter två varv började Skilla infinna sig och hittade en lägre form där ryggen kom till arbete. Tidigare har vi haft problem med arbete över bommar under nedsittning. Idag fungerade detta bättre, i andra varvet fungerade det bra rätt fort.

Därefter blev det framhoppning på en bomserie som avslutades med ett plank. Att hålla samma tempo genom serien och våga rida in i ett anpassat tempo. Skilla skötte sig bra och efter ett fåtal gånger så föll allt på plats och Skilla bjöd riktigt trevligt på linjen.

Efter framhoppningen var det dags att hoppa bana. Började med en oxer i vänstra hörnet, lång sträcka runt och ner till serien som hoppades upp mot hörnet. Ordentlig väg runt för att hoppa oxern i högra hörnet, transportsträcka ner till kombinationen. Kombinationen med en diagonal sväng mot en oxer.

Första rundan var väldigt mycket på och av, hittade ridning men lite väl sent och tog besluten i sista stund. Skilla blev lite irriterad över mitt sätt att rida men löste ändå situationerna bra.

Andra rundan blev det bättre flyt trots att jag var väldigt nervös innan. Skilla hoppade otroligt bra och det var full fokus på min balans. Hon öppnade upp väldigt mycket bak vilket gjorde att min balans förändrades något. Bättre flyt och bättre upptagningar, en enda miss under banan i helhet. Underbar känsla, allt kändes så lätt!

Kommentarer
Postat av: linnea

jag fotade dig på surfs hopptävling den 13/2, vill du ha bilder? :)

2011-02-15 @ 19:06:12
URL: http://justhorses.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Linnea; Hemskt gärna!

2011-02-16 @ 00:56:42
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback