Underbara monsterhäst

Datum ~ 2011-02-02 | Tid ~ 01:18:06
Kommentarer (2) | Övningar
Dagens hoppträning var väldigt nyttig och tung!

Började träningen med att rida fram Skilla utan graman, succesivt kommer jag plocka bort den delvis, eller under större delar av träningen beroende på vad vi tränar på.

När hästarna var varma började vi jobba dem på en volt över bommar i båda varven. Arbetet skedde under nedsittning (utan stigbyglar) och där valde jag att koppla på gramanen. Skilla har varit väldigt spänd under senaste tiden, och för att utföra övningen behövde jag all hjälp som möjligt gick få. Skilla var springig och spänd under den första övningen. Två gånger hittade jag ett stöd och en lagom takt. Resterande gånger var hon springig och spänd. När övningen var riden åt båda hållen var det dags att förändra.

Bommarna bygdes upp till små hinder, arbetet skedde i galopp. Takten, tempot och vägen var viktig för att övningen skulle fylla sin funktion. Skilla lossnade bättre i denna övning och var riktigt trevlig. Höll ett högt tempo men väntade kvar när jag behöll rätt ridning.

Andra övningen var det styrka och "is i magen" som var det svåra med övningen. Att hålla hjälperna på plats före hindret för att hästarna skulle falla in i rätt galopp efter var lättare sagt än gjort. Skilla hoppade väldigt trevligt och hittade en riktigt bra språngkurva. Hanna utmanade mig och höjde så jag och Skilla skulle få hoppa upp oss lite. Nervositeten kröp sig på och misstagen började komma. Jag var otydlig, och Skilla fick rädda mig när jag red dåligt. Tur jag har världens finaste och klokaste unghäst! Allt för högt för att jag skulle känna mig säker, men Skilla var smidig som en katt och hade mycket mer att ge. Piloten måste bara vänja sig vid bra språng och lita på det lilla monstret.

Sista övningen var ren styrketräning för inner bakben. Trav in, forma och runda på en kort studs. Skilla var väldigt trevlig och loss i båda sidorna. Vilken häst jag har!

Sammanfattningsvis var det väldigt mycket häst under hela träningen. Otroligt mycket bjudning och tryck, vilket leder till att jag inte orkar rida. En positiv inställning och mycket känsla från hästens sida, vilket gillas! Nu gäller det bara för mig att hitta ridning, och orka rida när hon är lite het.

Ser fram emot nästa veckas hoppträning, motivationen är på topp!

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad roligt att det gått bra, hur högt skuttade ni då? ;)

2011-02-02 @ 10:57:40
Postat av: Hoppbloggen

Anonym; Skulle gissa att det låg kring 110cm.

2011-02-02 @ 22:50:03
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback