Underbart väder

Datum ~ 2011-02-27 | Tid ~ 14:58:18
Kommentarer (0) | Allmänt
Åkte ut till anläggningen innan lunch under gårdagen för att hoppa lite inför kommande tävlingshelg. Travhoppade lite och försökte hitta ett bra tryck och bra språng, och efter noga övervägande måste jag säga - jag ogillar travhoppning! Det är jätte nyttigt både för ryttare och häst, men det är otroligt svårt att få till "sista känslan" innan språnget. Skilla skötte sig ganska bra, saknade lite tryck vilket travhoppningen ofta gör. Hittade ett bätte tryck när jag fokuserade på galoppen och ridningen emellan. Tog inte allt för många språng men hoppade igenom henne lagomt inför tisdagens hoppträning.

Lunchade tillsammans med Hanna innan det var dags att åka tillbaka till anläggningen och delta i instruktörskursen för Marie Zetterqvist Blokhuis. Kursen fokuserade på ryttarens sits och hur den påverkar hästens jobb. Kursen började med teori och diskussioner kring balans och hur vår kropp påverkar och inverkar på hästen.
Därefter var det dags för några av deltagarna att rida medtagna hästar. Sisten i fokus och därefter inverkan på hästen. Nyttigt att se andra instruktörer rida, skillnaden mellan de olika deltagarna och hur man korrigerar vissa problem samt lär ut en god sits.

Åkte vidare till Umeå RF för att se årets första ponnytävlingar. Tjejerna skötte sig bra och jag var stolt att se hur duktiga många av de mindre tjejerna blivit. Kul att säsongen börjar dra igång, fotograferingar kommer definitivt ske framöver. Tanken att införskaffa ett ljuskänsligt objektiv är överhängande, återstår att se om det prioriteras, annars väntar jag ut utesäsongen.

Hästrik dag med massor av hästar och lärdom. Idag (söndag) har Rebecka ridit Skilla på ridbanan. Enligt uppdateringen så skötte sig Skilla bra mot slutet, lite hoppig i början.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback