Protester ledde till avspändhet

Datum ~ 2011-07-25 | Tid ~ 10:05:25
Kommentarer (4) | Allmänt

Mötte på Anki 18.30 för att rida ut på en kvällstur och motionera djuren. Sommaren har gått fort och snart är det två månader sedan vi flyttade ut till Röbäck och hästarna började gå på bete. Nu är det bara en vecka kvar sen är ordningen återställd, Skilla flyttar tillbaka till Åsen och sommarlovet för hästarna tar slut.

 

Skilla kändes något seg när vi skrittade fram och vi fick bråka väldigt länge innan vi var sams. När jag sätter press på henne blir hon hoppig, arg och grinig. För att sedan byta gångart uppåt (trav) så fungerar allt väldigt bra. Samma frustraioner och bråk som under lördagen när jag red tillsammans med Jennifer.

 

Efter att ha jobbat med en missnöjd, arg och irriterad häst under en lång tid ändrade jag helt taktit. Stod upp i galoppen satt ingen press på aktionen och höjde upp handen högt så fort hon börrjade skutta och busa. Detta resulterade i att Skilla samlade sig, hittade tillbaka till takten och bli mer och mer nöjd. - Mycket märkligt.

 

På vägen hem skrittade jag med hög buren hand och behöll samma tryck med skänkeln hela tiden. Hon gick som en giraff och förstod inte alls det nya konceptet till en början. Därefter kom hon fram till handen, spände av och skrittade på med en bra takt. Vanligtvis kryper hon lite bakom och det bidrar även till taktmissar. Inget sådant idag, vilket måste betyda att det gav resultat att inte ändra och hålla fast vid mitt första beslut.

 

Skilla vilar idag och förhoppningsvis är hon i toppform till morgondagens träning för Eva Jonsson. Känns riktigt roligt att få hoppträna för en så otroligt kompetent människa och förhoppningsvis ser hon framstegen som vi åstadkommit på ett år. Det blir spännande att se vad hon tycker och hur träningen flyter på.

 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad roligt att du ska träna för Eva :)

Minns våra turer dit förra sommaren. Hon är riktigt bra! :)

Postat av: Hoppbloggen

Emelie; Det känns faktiskt riktigt roligt! Har saknat hennes träningar och skulle mer än gärna rida för henne regelbundet.



Känns riktigt spännande och se vart hon kan ta oss denna säsong när vi har mer kött på benen och hittat varandra och en bättre ridning. Förra sommaren var Skilla väldigt grön, i år har hon faktiskt hunnit skaffa sig lite rutin!

2011-07-25 @ 12:35:31
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Anna

Jo övningarna kändes bra. Det är ju det vi jobbade med förra sommaren, och det jag själv försökt göra hela vintern... Så det är roligt att hon kände att det var så vi ska fortsätta.. då har vi ju jobbat rätt!



Erika tyckte att sadeln såg jättefin ut, och att jag satt mycket bättre. Så nu har jag köpt den! Kul att ni ska träna, ska hålla tummarna att det går bra!

2011-07-25 @ 14:50:27
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Anna; Precis, skönt att kunna få fortsätta på det ni börjat på och bara bygga vidare. Tror att det där kommer bli jätte bra Anna, jag tror på er!



Vad roligt med en ny sadel! Det blir helt klart spännande att se, vad tycker du själv om den?

2011-07-26 @ 12:37:07
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback