Trevlig känsla

Datum ~ 2011-07-22 | Tid ~ 00:58:21
Kommentarer (6) | Allmänt

Red ut efter jobbet idag tillsammas med Anki och Samba i det något ostadiga men varma vädret. Skilla kändes något loj och jag var rädd att vi skulle bråkas under ridturen då hon inte var överdrivet trevlig sist.

 

Lät henne skritta igång länge på långa tyglar och hade redan innan bestämt att passet skulle ligga på en medelnivå med tanke på gårdagen. Skilla kändes lite seg och loj i början för att sedan komma igång och vara riktigt trevlig i skritten. Hon längde ut halsen och tog stöd långt fram långt ner vilket gillades i massor. Problemet innan vilan var just att hon blev kort i halsen och kröp lite bakom. Hon sög fint på bettet och jobbade trevligt med båda sidorna.

 

Fick en fin idé om att just idag skulle jag träna på min sist, min inverkan och att faktiskt hitta en proper ridning även i skogen. Det är lätt att man släpper på kraven, hukar lite, breddar ut handen eller tramsar med en massa annat bara för att man inte har en tränare som skriker på en. Så med början från idag ska jag tänka på hur jag uppfattas, rider och inverkar även i skogen. Får man god, stilig och effektiv ridning i ryggraden för att man nöter jämt i skogen kommer det bli betydligt lättare på banan.

 

Korta tyglar, buren hand och ett stadigt omslut med skänkeln samt en fäst blick stadigt framåt var mina krav på min sist. Skilla skulle hitta en optimal form där hon fick möjlighet att sträcka ut sin överlinje och trampa på ordentligt och hitta en god takt. Detta infann sig ganska tidigt.

 

Alla gångarter men inget super hårt pass utan mer vardagsjogg med fokus på flyt och hur det syns. Skilla var riktigt trevlig och samlade sig väldigt bra i galoppen för dagen. Tisdagens arbete gav helt klart resultat och hon var väldigt fin. Jobbade därifrån med aktion och att hon skulle runda lite till och komma ihop utan att bli loj. Lite byten och även att korta och länge ut utan att spänna till och plocka upp formen.

 

Ett toppen pass i skogen helt enkelt, nöjd ryttare och häst! Så här ska det kännas när man kommer till bra ridning och hästen bjuder till!

 

Blev även erbjuden en plats för Daniel Svensson i Stöcke (hoppträning) lördag-söndag. Måste nog tyvärr tacka nej då det känns tidigt efter igångsättningen och lite för hastigt efter vaccinationen. Skippar nog detta trots ett bra erbjudande och satsar nog på att dressyra på söndag om möjlighet finns. Att spara dessa pengar ger även möjlighet att träna för Nizar i början av Augusti vilket kan vara lämpligt.

 

Imorgon bär det i väg med trevlig sällskap mot Huddik där vi ska hämta två c-ponnysar!

 


Kommentarer
Postat av: michelle

Sv: Lite svårt att beskriva färgen, eller ah den är olika alla årstider. Men bork typ. :) Hästen längst åt vänster i headern :)

2011-07-22 @ 01:12:44
URL: http://allroundmuppar.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Michelle; Då röstar jag på marin blått!

2011-07-22 @ 01:34:19
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: michelle

Sv: Okej! :)

2011-07-22 @ 01:54:07
URL: http://allroundmuppar.blogg.se/
Postat av: Linnéa ♥

Sv: Jag har hört att man ska tat' lugnt dagen efter, men man är nog bara lite feg. Sedan är det som du säger - det skiljer från häst till häst.



Då hoppas jag verkligen att equeen har dom handskarna! Måste åka dit till veckan, då kan jag oxå kolla byxorna. Tror faktiskt att de helskodda går på ca 1200kr bara, det tycker inte jag är ett överpris ^^

2011-07-22 @ 02:00:19
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Linnea; Det hade jag för mig också - men det gällde tydligen inte ridhästar. Vilket var rätt skönt kan jag tycka. Skilla fick jogga idag så det var nog alldeles lagom.



Det har dem säkert - annars går dem beställa från rätt många butiker. Det jag menar med överpris är att du kan hitta dem billigare om du letar lite. Jag betalade 600:- för mina (nya) istället för 1100:- alla slantar som går spara är för mig ger möjlighet att shoppa något mer.

2011-07-22 @ 02:13:30
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Linnéa ♥

Sv: Oj, det var billigt! Då ska jag ta & leta runt på nätet :D

2011-07-22 @ 11:15:50
URL: http://neiah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback