Dressyr i tropisk värme

Datum ~ 2011-07-28 | Tid ~ 15:16:52
Kommentarer (4) | Allmänt
Rebecca red ut under gårdagen och Skilla hade skött sig bra. Dem jobbade lite lösgörande och tempoväxlingar tillsammans med en vän till Rebecca i skogen. Tror helt klart på att min häst trivs så bra med Rebecca att hon inte vågar busa för att skrämma henne - vilket håller mig glad.

Åkte ut till firman på morgonen för att hämta ut dressyrsadeln inför dagens dressyrträning. Väl på plats började friseringen av Skilla som jag helt och hållet struntat i  under hennes sommarvila. Idag tog jag det värsta men finputsning kommer nog ske närmsta dagarna. Med en gassande sol lyckades jag ha en svettig häst redan innan jag satt upp vilket varnade om ett tufft pass för både mig och Skilla.

Skrittade fram längst vägen då ridbanan var upptaget av unghästen Beatuy som är under inridning. Lät Skilla skritta fram på lång tygel för att sedan korta upp och börja ta stöd i bettet och komma fram. Till en början var hon väldigt låg och nästan seg, men det blev bättre när vi fick börja rida fram ordentligt.

Började min framridning med att kolla av möjligheten att öka och minska tempot samt ställa och böja för att aktivera hästen och mina hjälper. Skilla kändes rätt fin men lite loj och tankspridd. Efter en framridning på ca 15minuter klev Jennifer in och bad oss visa lite volter, sidoförflyttningar och tempoväxlingar. Bitvis var det katastrof, bitvis helt okej innan Skilla lossnade helt.

Jag fick jobba mycket med min sist och inverkan och att faktiskt få en reaktion innan jag ber om något nytt. Att hitta tryck i sitsen och att inte skjuta på med benen och att plocka upp med sitsen istället för handen var helt klart riktigt jobbigt. Redan efter 15min hade jag mjölksyra i magen och benen började sakta men säkert dö av. Halvvägs in i träningen trodde jag att jag antingen skulle spy eller svimma, vilket märktes på min ridning. Fick en kortare paus för att samla krafter för att sedan ge allt jag hade igen. Jennifer uppmuntrade mig och var nogrann med hur viktigt det är att jag satsar mycket, mycket mer än jag gör i dagsläget i ökningarna samt upptagningarna.

Galoppen var sämre idag, kom inte ner i sadeln och orkade inte riktigt rida ihop henne fullt ut. Ingen katastrof men långt ifrån det bästa jag har ridigt. Skilla kändes lite motsträvig och behövde mycket hjälp i galoppen, vilket jag inte riktigt orkade ge henne.

Nåja, en lyckad träning med en bra känsla mot slutet avslutade vi träningen med att boka in flertalet träningar innan Boden. Som hemläxa har jag att rida skänkelvikningar i skogen, tempoväxlingar och träna på galoppfattningar. Fattningarna ska vara avspända och på plats så vi slipper avdrag på grund av studs eller bök. Fick även tips om att rida med dressyrspö framöver för att kunna korrigera korrekt utan att tappa sitsen eller hållningen när Skilla tramsar. Ska ge det ett försök vid lämpligt tillfälle.
Kommentarer
Postat av: emily

SV: Nja, men hon håller ju till på Hippo och har hästen där så även om hon inte har en grupp brukar man ju kunna rida för henne. Men jag förstår hur du tänker :-) Jag skulle (som det känns nu) aldrig byta tillbaka, jag trivs superbra!

2011-07-28 @ 16:23:17
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Matilda

svar: Haha jaa, det går nog inte för sig ;)



Det blir i slutet av aug i Övik :) Är så sjuuukt taggad!

2011-07-28 @ 16:55:17
URL: http://mnfoto.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för pepp!

Jag tror nog att det är både och... att vi jobbar på det som är svårt men att det är svårare just för att vi är i en svacka. Han är lite fet och lite ur form. Men det gör ju det så mycket svårare och jobbigare.



Tips: Inför boden, jobba massor massor med övergångar, att hon är snabb för hjälpen och stadig. Det tror jag är det viktigaste. Det plockar du poäng på. Ökningarna kommer med styrkan och är inte lika viktiga:) Jag skulle hellre "safea" på tävlingen och öka måttligt. Även fast hon börjat öka riktigt trevligt nu på sistone!!

2011-07-28 @ 19:30:07
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Emily; Står Nelson på URF? Det viktigaste är nog vilka tränare man hittar och trivs med. Jag är absolut inte klubbunden på annat sätt än att jag väljer klubb efter tränare. Sen klämmer det lite med att byter jag klubb måste jag nästan flytta hästen. Men det är en annan femma om det kommer till det.



Matilda; Nej visst har jag rätt? Däremot måste jag kanske muta någon där att linda av.



Spännande! Vad ska ni rida för klasser? Det förstår jag, spännande att tävla bland storhästar på någon som verkligen kan!



Anna; Självklart peppar jag allt jag kan! Det kan nog vara lite både och, men det kommer lätta ur och bli kalasbra för efter regn kommer solsken!



Att hon ska vara med på hjälperna är ett måste så det kommer jag träna på. En massa programridning är också inplanerat. Hon har börjat öka riktigt bra nu, inte fullt allt hon kan men det kommer mer och mer. Som du säger, det viktigaste är att hon är lydig och med på tävlingen. Flasha skulle vara roligt, men det viktigaste är att ha ett stadigt basläge.

2011-07-29 @ 12:56:36
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback