Att övertala en skeptisk elev kan vara en utmaning för gudarna

Datum ~ 2011-03-30 | Tid ~ 02:02:20
Kommentarer (0) | Hoppning

Här kommer uppdateringen för dagen och kvällens hoppträning!

Kvällens lektioner var del två av förra veckans jobb. Sits och inverkan för alla grupper. Första gruppen fick rida barbacka och träna balans. Dem har blivit så himla duktiga mina älskade småtjejer!

 

Andra gruppen tränade galoppfattning och har börjat komma på det hela, blir att jobba vidare med detta efter teoriveckan för att så småningom lägga in galopp i övningarna. Dessa tjejer har verkligen varit med om en förvandling, men det finns mycket talang!

 

Tredje gruppen jobbade med programdelar ur LB:1an. Satt upp koner för att smalna av vårt breda ridhus, ridbanan blev något kortare då storhästarna behövde sin plats. Otroligt bra träning och något jag kommer lägga in i fler grupper framöver! Nyttigt, att träna på saker som kommer på provet ( dvs tävlingen ). Dessa tjejer börjar bli redo att rida klubbtävlingar fram mot våren / hösten.

 

Sista gruppen jobbade vidare med sitsen och handen i rätt position (hög buren, lodrät sits). Tyvärr har jag inte övertygat alla ridande om att detta är det bästa och rätta för en avspänd och lösgjord häst. Krävs tydligen mer övertalning innan dem köper mitt koncept och provar det ordentligt. Fram och bakdelsvädningar, rakriktning, ställning och böjning. Riktigt fina ponnyer mot slutet, detta kommer vara byggstenarna för formarbetet efter teoriveckan.


Kvällens hoppträning var ett rent styrkepass! Mycket galoppjobb med avstånd och inverkan. Därefter en lång serie med tre studs, två galoppsprång (räcke) två galoppsprång sen avslutningsvis tre studs. Väldigt nyttigt och lite klurigt.

 

Skilla var fin, och fokuserad för att ha vilat under gårdagen. Bra språng och ganska lagom tryck, inget tjuril idag alls vilket var väldigt skönt.

 

Vi utmanades i slutet av träningen då vi skulle avsluta med att hoppa räcket (bom, ett galoppsprång, räcke, ett galoppsprång bom). Vi fick själva välja höjd men fick endast ett försök. Hanna ville att vi skulle avsluta på en höjd som vi känner att vi behärskar och som inte skapar problem. Jag fegade ur och hoppade endast 1m. Jätte dumt så här i efterhand, för det var verkligen busenkelt. Hade gärnat kommit en gång till lite högre.

 

Men det är nyttigt att veta att jag faktiskt rider bra på 1m nu, då börjar det bli dags att utmana mig själv att börja rida bra på 110. Debuten är inte allt för långt bort om modet kan infinna sig.

Uppdaterar med förra veckans hoppövning under morgondagen eller senast torsdag. Har fullt upp i skolan och försöker ta mig tid att blogga så gott det går. Sitter även med filmerna som ska publiceras så fort tid finns!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback