I de djupaste dalar

Datum ~ 2011-11-30 | Tid ~ 00:34:14
Kommentarer (1) | Allmänt

Som många av er har förstått har jag haft en riktig motivationsdipp under en längre period vilket har resulterat i en ouppdaterad blogg. Jag kämpade på ett tag men som ni märkte så höll det inte i sig speciellt längre.

 

Det har hänt mycket sen sista uppdateringen där jag hopptränade Matilda Normans stora fux valack Gucci.

 

Här kommer en kort sammanfattning, vill ni ha en utförligare kommentera så skriver jag separata inlägg om detta.

Strax efter hoppträningen av Gucci kom min favorit tränare upp Tomas Hammar för att hålla sin första träning i Norrland på flera år (sen jag sålde ponnyn). Underbart givande helg med fina lovord och ett avslut på träningen där vi hoppade en bana på 110-120. (film finns på detta)

 

Därefter gjorde vi comeback på tävlingsbanorna i Skellefteå. Härligt känsla att vara tillbaka där vi debuterade 1.00m avd A med endast fyra fel i omhoppningen. 1.10m på lördagen avslutade vi med 4 fel (avd B). Missöden på framhoppningen och räddningen var stor - nöjd med resultaten. Helgen avslutades med att vi satt vår första nolla i 1.10m under söndagen.

 

Kommande helg hade vi näst intill hemma match då hippologum hade tävlingar. Där hade vi dåligt flyt ingen känsla och vi kom aldrig till skott med varken resultat eller annat Denna helg avslutade vi med 8fel i avd A 1.00m / 4 fel 1.10m avd B samt ett rekord i hinderfel avslutade vi söndagen på 12fel i 1.10m avd B. Här gick motivationen i botten och bloggandet kändes bortblåst.

 

Efter detta har vi tagit det lugnt med hoppningen, promenerat, skrittat, vilat och ridit när underlaget tillåtit. Vi har stenhård backe och försöker rida ordentligt 2-3 dagar i veckan i ridhus. Däremellan är det lugna gatan och vi längtar enormt efter snön och motivationen.

 

Förra veckan gav lite hopp och dressyrsug igen, två trevliga pass i dressyrens tecken varav ett för tränare. Känslan, framåtbjudningen och suget var på plats igen vilket var efterlängtat och välbehövligt. Jobbade med förvändgalopp och några trevliga skänkelvikningar. Gäller att lägga in en högre växel för att vara klar till kommande säsong.

 

Under kvällen höll jag en kortare dressyrclinic för mina elever med Skilla. Här visade jag tempoväxlingar och form. Skilla kändes trevlig men något stissig över alla hinder som var uppställda i ridhuset och alla storhästar som flängde runt. Fick inte plats att hålla en ordentlig lektion men hästen blev genomriden och kändes bitvis riktigt trevlig. Avslutade med två riktigt trevliga förvända galopper där hon var stadig och balanserad.

 

Resterande vecka är planerna att Skilla vilar under onsdagen, Rebecca tränar för Mia under torsdagskvällen då jag åker till Mora och hämtar en ponny. Därefter var en hoppträning inplanerad under fredagskvällen (vilket kommer ställas in) och jag hoppas få möjlighet att hoppa under helgen eller nästa vecka. Blir nog att rida i ridhus en sväng under helgen om inte annat.

 

Ska försöka hitta tillbaka till bloggsuget och motivationen. Målen är dock klara inför nästa säsong och vi har börjat trimma på detaljerna inför tävlingsäsongsstarten som går av stapeln om mindre än 15 veckor. Till jul ska övergångar, tempoväxlingar, halter och skänkelvikningar sitta som ett rinnande vatten. Vi kommer även jobba vidare på den förvända galoppen och samlingen.

 

Nästa helg kommer Tomas Hammar upp igen och detta ser jag fram emot enormt mycket. Hoppas på en orkan av motivation och hjälp för att komma förbi tröskeln och vidare. Förhoppningsvis hinner jag hoppa ett tillfälle innan han dyker upp, kan bli tajt men jag planerar för detta.

 


Kommentarer
Postat av: emily

Sv: Tack. Jenny Nyström brukar ta dem på Hippologum när ägaren inte är med och hon har sagt att hon kan ta Ella också, det känns skönt att veta eftersom hon är så snäll och duktig. Men jag har inte bestämt mig än om jag ska vara med eller inte.

2011-12-09 @ 10:43:53
URL: http://livetmedella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback