Stora problem med gångarten skritt

Datum ~ 2011-09-05 | Tid ~ 22:04:46
Kommentarer (2) | Allmänt

Under fredagen hade Skillas svullnad gått ner och överbenet dragit ihop sig. Endast en sårskorpa på insidan och uppe vid knäet, i övrigt var benet torrt och Skilla ömmade inte alls där överbenet finns. Lördagen samma känsla, smörjde och lät henne stå med lindor under natten och i hagen för att minska risken för slag och nya skador.

 

Fin i benen under söndagen vilket innebar dags att skritta! 30min  skritt med större problem på hemvägen, taktinslag, galopp på stället samt andra småhopp - vi måste helt klart träna vidare innan vi kan säga att vi kan skritta igen. Trevliga skänkelvikningar och skolor när hon höll tassarna i backen.

 

Från och med måndag går Skilla med stykkappor i hagen. Även idag var hon torr och fin i benen och vi skrittade ut 20minuter. Bråkade mindre och hade med mig dressyrspöet för korrigering vilket fungerade bra tills vi vända hemåt. Planen för veckan ser ut enligt följande.

 

Måndag: Skritt 20min

Tisdag: Vila

Onsdag: Skritt 30min

Torsdag: Skritt 40min

Fredag: Vila

Lördag: Skritt 30min

Söndag: Skritt 30min

 

Om Skilla fortsätter att tramsa på hemvägen kommer jag sitta av och promenera hem. Hon har enormt mycket överskottsenergi och tycker det är larvigt att endast skritta. Vilket jag anser är ytterst nödvändigt i igångsättningen att absolut inte stressa utan ta det väldigt lugnt.


Kommentarer
Postat av: Lamia - Hästblogg

När satsar ni på att komma ut och tävla igen?

2011-09-07 @ 01:12:09
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Lamia; Vi skyndar långsamt. Återstår att se hur hon mår och om hon håller sig skadefri med tanke på alla hennes upptåg i hagen. Hinner vi tävla något mer denna säsong (lokal/regionalt) är jag enormt glad, men har inga krav på detta. Långsiktig igång sättning och inga större ansträning tills jag är hundra säker på att överbenet har stannat av.

2011-09-07 @ 21:50:27
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback