Friskvård för häst

Datum ~ 2011-09-13 | Tid ~ 00:10:41
Kommentarer (2) | Allmänt

Lördag: Satt som speaker på helgens dressyrtävlingar och fick se flertalet fina ekipage visa upp sina kunskaper. På samma sätt blev jag bedrövad över hur många som faktiskt rider riktigt illa. Det är å andra sidan väldigt lätt att stå på sidan av och tycka en massa, och sedan utföra allt korrekt är helt klart en konst. Det finns dock ett fåtal ryttare som jag faktiskt ser upp till som visade upp mycket trevliga rundor under helgen. - Någon jag strävar efter att göra inom sin tid.

 

Åkte ut till Åsen för att rida Palero - Sofia Wallgrens 5åring då hennes tid inte räckte till och han behövde motion. Han skötte sig bra, hade lite problem att hitta ett sug i yttertygeln där han bjöd framåt och sträckte ut ordentligt. Detta blev bättre efter flertalet lösgörande övningar med övergångar och tempoväxlingar samt några skänkelvikningar / sidoförflyttningar. På hemvägen kändes han faktiskt riktigt trevlig och jag hittade en bra känsla i skritt och trav.

 

Därefter blev det en skrittur på Skilla ca 30minuter blandat arbete. Skänkelvikningarna börjar bli bättre så även halterna. Energinivån ligger väldigt högt och hon var otroligt laddad och bitvis mer ovanför backen än på backen. Promenerade hem för att minska påfrestningen då hon laddar för mycket och hittar mest på dumheter. Hanteringen från backen är enkel och hon är enormt trevlig vilket gav oss en trevlig promenad med lite lydnad i ett friskt tempo.

 

Söndag: Åkte på ordentlig feberfrossa så åkte endast ut och skötte stallsysslorna och gav min finaste häst en massa äpplen för att spara på mina krafter.

 

Måndag: Ringde till min favorit Equiterapeut under förmiddagen för att se om möjligheterna att ta ut honom under veckan för att friskvårdsbehandla Skilla och se om något behövde justeras. Till min förvåning och glädje hade han eventuellt tid under kvällen och ringde upp två timmar senare. Vi bokade in en tid 18.30 under kvällen vilket passade bra innan stallmötet.

Ingemar gav mig fina ord om hur trevlig Skilla såg ut i kroppen, välmusklad och väldigt jämn, något rund vilket är medvetet och inte något han oroade sig för. Han märkte att hon var laddad och att musklerna var på helspänn så även hela hästen. Efter akupunktur, lite laserbehandling samt en mindre manipulering av länd och nacke tackade han för sig. Kändes otroligt roligt att han gav mig mycket bra ord och beröm över hästens tillstånd. Sätter igång Skilla under veckan med gott samvete och förhoppningsvis en mer avspänd häst.

Näst på tur blir att boka in ett tandläkarbesök så att munnen blir kollad och eventuella hakar eller liknande kan justeras. Har tagit kontakt med ansvarig för länet och hoppas hon svarar inom kort.

Veckans planering ser ut enligt följande.

Måndag: ET besök - vila

Tisdag: Skritt 30-40minuter

Onsdag: Skritt samt inslag av trav 30-40min

Torsdag: Skritt samt jogg 30-40min

Fredag: Promenad 30-40min

Lördag: Promenad 30-40min

Söndag: Rebecca rider skritt samt travjobb

Kommentarer
Postat av: Camilla

Vad roligt att du också använder ingemar. Han är ju bäst! Han hade varit och kollat på lukas innan han for till er :)

2011-09-13 @ 10:31:30
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Camilla; Så det var dig och Lucas han hjälpte! Jag trivs jätte bra med Ingemar och tycker han är väldigt duktig och väldigt uppmärksam på mycket runt om vilket jag gillar. Hoppas Lucas njöt av behandlingen och kommer tillbaka starkare än någonsin!

2011-09-14 @ 01:38:00
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback