Micke Schultz träning

Datum ~ 2012-06-19 | Tid ~ 20:02:05
Kommentarer (0) | Hoppning
Åkte ut i god tid till Degernäs där träningen skulle äga rum, fanns på plats 09.00 då träningen var planerad att starta 09.30. Att träna på ett nytt ställe är alltid spännande och för att hitta rätt och vara bekväm hade jag världens bästa support och hästskötare Matilda Norman med mig. Mycket trevligt prat och massvis med catchup hann vi med innan det var dags att bygga fram inför träningen. 11.00 var det dags att göra iordning och börja rida fram.

Framridning: Vi joggade fram hästarna självständigt för att sedan ha en gemensam uppvärmning för att kolla av läget. Micke la mycket fokus på att hitta ett sug frammåt och att ryttarna skulle ha en lätt sits och hitta rätt inverkan. Skilla kändes fin och väldigt följsam.

Banan: Banan var tekniskt mycket svår och det gällde att hitta rätt ridning direkt för att inte krascha eller missa hindren som var uppställda. Hela banan bygde på att hoppa ur sväng, i sväng och på böjda spår samt diagonalt. Mycket svårt första vändan då jag aldrig någonsin ridit snävt eller vänt med Skilla. Men när piloten väl hade en plan följde Skilla fantastiskt bra och vände väldigt väl. Hamnade i två lägen i början av träningen på ytterkant och tappade helt ridningen vilket ledde till att vi missade dessa hinder/ hittade ingen anridning. Skilla rättade sig väldigt fort när jag satt mitt på och lotsade henne mot rätt hinder.

Kommentar / Sammanfattning: Träningen var väldigt nyttig och rolig. Helt nytt att träna att vända och våga rida snävt. Ridbanans storlek gjorde det omöjligt att välja en större väg vilket gav oss kravet att vända, och tvingas rida snävt samt hitta ridning direkt. Skilla kändes väldigt fokuserad och med trots att jag som ryttare var ovan och bitvis "off-road" skötte hon sig väldigt bra. Micke gillade Skilla väldigt mycket "trevlig häst med bra tryck, bra teknik och en häst du kommer kunna klättra högt med och ha roligt samtidigt". Micke påpekade att jag ska jobba med anridningarna, inte lyfta och våga ha is i magen när vi kommer nära.

Givande träning och ett uppvaknande från vardagsridningen! Tackar för träningstillfället och hoppas att jag får hoppa fler gånger för herr Schultz.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback