Lös sko och vaccinering

Datum ~ 2013-07-10 | Tid ~ 23:26:18
Kommentarer (0) | Allmänt
Förra veckans planer blev inte riktigt som jag tänkt - men bra i slutändan.
 
Skilla vaccinerades på tisdagen och efter det fick hon ta det lungt till på fredagen för ett kortare pass på ridbanan. Kandartrimmade lite för att känna av vad vi måste jobba vidare på - och vad som faktiskt börjat fungera. Bra tryck i tassarna och riktigt mycket energi. Något bakom men det börjar helt klart ta sig. Förvända galoppen fungerar fint nu på korta distanser (hörnlinje). Vi måste helt klart jobba vidare på dem på böjda spår som finns med i MSV programmet. Skolorna flyter på bättre än någonsin och skänkelvikningarna även dem. Måste tacka Susanna Brännholm ännu en gång för allt arbete som hon la ner under tiden hon stod i Skellefteå. Formen är ok men hon kryper lite bakom och blir lite tom bitvis - tåls att jobba vidare på. I slutet av passet började Skillas vänstra baksko att klirra lite vilket fick mig att besluta att hon vilar resterande av veckan tills hovis skulle komma den 9/7. Inte alls enligt planeringen men sommarvila har inte existerat sedan vi åkte ner så detta fick bli en kortare semester.
 
Efter skoningen under gårdagen red jag ut för att jobba med frammåtbjudning och lite mer sug i handen. Det var allt för länge sedan jag red på det raka gummerade bettet blev facit för denna ridtur. Mina mål med passet var endast att rida igenom bjudningen och hitta ett bra tryck framåt. Med Skillas arbetsvilja och energi fick jag en helt annan effekt av bettbyte och tanke med passet än jag tänkt mig. Red med hög hand och jobbade endast med trycket frammåt. Tomas har tidigare sagt att detta måste fungera - varje dag. Måste där erkänna att jag slarvar ibland och rider loss henne först och hittar bjudningen sen. Inte detta pass - nu var jag en duktig elev!
 
Efter ca 20m travades i frisk trav trillade poletten som varit försvunnen ett bra tag på Skilla ner. Bjudningen kom bakifrån - till bettet. Hög fin form, bra i lodplan och ett härligt genomsläpp i ryggen! Jag svävade som på moln hela ridturen. Formen, bjudningen, lösgjordheten - allt var som perfekt! Dessa dagar är min häst så fantastiskt att inte en prislapp i världen skulle få mig att sälja. Alla gångarter flöt på perfekt och jag hade en fantastisk känsla. Den högre formen som jag saknat - även den innfan sig! Sken ikapp med solen helt överlycklig tillbaka på stallplanen ca 45min senare.
 
Dagens planerade ridpass blev inställt pga omställning inför nattjobb och riktigt pissigt väder. Följande dagar kommer jag att rida enligt modellen jag publicerade tidigare. Hon kommer få gå alla dagar som är kvar denna resterande vecka med start imorgon med intervaller. Jag hoppas på att hitta någon i Stockholmstrakten som är villig att fota oss inom en snar framtid. Det har börjat hända en hel del och när vi känner oss mer säkra på kandaret kommer jag även publicera filmer framöver.
 
Letar även en medryttare till min finaste - så om du vet någon i Stockholmstrakten maila mig eller kontakta mig på facebook så kan vi diskutera vidare. 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback