Hatet växer

Datum ~ 2013-09-25 | Tid ~ 17:46:55
Kommentarer (5) | Allmänt
Åkte ut till stallet tidigt för att klippa, rida och fixa det som fattas i stallet för en hårlös häst. Pilliduttade en massa innan det var dags att fixa klippmaskinen och sätta igång. Självklart fattades det en skruv till klippmaskinen så ingen klippning idag och skruven är beställd. Det kommer alltså dröja innan Skilla är snygg och den fina tävlingshästen syns under all päls.
 
Skrittade fram Skilla i 15min och fokuserade på halterna och sidförande. Skilla kändes väldigt positiv och mjuk, avslappnad i halterna och fin stillhet. Planen för ridbanan var dressyr samt lite markarbete på banan. Började trava fram och insåg att denna dag skulle bli en väldigt katastrofal dag. Travade i båda varven fokuserade på formen och lösgjordheten ca 2 varva. Joggade Skilla i galoppen ett varv åt vardera håll  med lite volter, därefter blev det en snabb avsittning och kaskad i diket.
 
Kastade in Skilla snabbt i hagen innan himlen föll ner och stjärnorna snurrade fortare än livet. Jag vill inte säga massa fula ord och skriva massa fult. Men kortfattat: JAG HATAR MIN RYGG.
 
Medryttaren motionerar Skilla imorgon och pysslar på fredag så förhoppningsvis är den brukbar till helgens tävlingar. Med skalle och lite preparat så ska det nog gå vägen trots allt.
 
Svängde förbi Börjes för att leta ett innetäcke som är glansigt som fungerar i boxen. Täckestider har börjat och i och med klippningen ska Skilla ha täcke på. HUR jag ska täcka är fortfarande ett mysterium. Vi har ca 6-7 grader morgontid och 10 dagtid. I stallet har vi ca 8grader nattetid. Jag är ingen som älskar att täcka i onödan men vill absolut inte att mitt hjärta ska frysa.
 
Min tanke är 100g inomhus efter klippningen, av med det, ute 100g. Alternativ två 200g inne och 100g ute till en början. Hur täckar ni era hästar?
Kommentarer
Postat av: bettan

Sommar- naken el skaltäcke
Vår/höst- tunt innetäcke + skaltäcke ute
Vår/höst klippt häst- 100g inne + skaltäcke
Kallt - 300g inne+ skaltäcke
Kallare- 300g + vintertäcke
Över -20 - heavy inne täcke (400?) + vintertäcke
Jag använder hw, mest amigotäcken

Rambo inne 0g eller amigo Mio inne 0g
Amigo insulator light, medium och heavy
Amigo hero ute light och heavy m avtagbar hals

Stromsbergsgard.se = bästa shopen

Svar: Tack Bettan! Mycket informativt och väldigt hjälpsam, uppskattas!
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-25 @ 19:02:31
Postat av: Anna

Flög du av eller vad hände? Nu får Amo stå med bomullstäcke ofodrat inne och regntäcke ute, ofodrat. Ska klipps han så småningom så får se vad han får ha då... Det beror nog på vädret. Men det är klurigt!

Svar: Skilla gjorde ingenting och skötte sig mycket bra. Men min rygg tål inte när den i dåligt skick redan är att byta däck. Än så länge har hon all päls kvar och har därför inget täcke varken inne eller ute om det inte är någon form av nederbörd. Men våra vindar är kalla så ett skaltäcke ska hon ha när hon är klippt! Täcken är supersvårt!
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-25 @ 20:07:36
URL: http://dressyranna.blogg.se
Postat av: Camilla Robertsson

Det beror lite på hur tuff hon är? Och rakar du varenda hårstrå eller sparar du ben/huvud? Men jag tror att 100 inne och 100 ute borde räcka än så länge? Testa och se!

Svar: Lite svårt att säga, om det inte är någon form av nederbörd är hon rätt tuff. Men är det 5-10 grader och nedrebörd fryser hon direkt. Hon kommer ha halva huvudet kvar och benen (tror jag) har inte riktigt bestämt mig ännu. 100 100 känns som ett bra alternativ att börja med efter klippningen!
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-25 @ 20:32:36
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Hanna

Mina har fått ha fleecefodrade regntäcken i två dagar nu, idag snöade det ju dessutom :O

Men annars har dom haft 200 g rhino wug om det inte är kallare än typ -15 är det kallare än så har dom fått ha domani 3oog med halvhals.
Dom står ju oftast ute dygnet runt.

Står dom inne så är det kallare än typ 10 grader inne så har dom täcke, dock max 200g och då brukar jag sänka värmepumpen en aning så det inte b lir för varmt.

Svar: Förståeligt med ert norrlänska väder Hanna!
Jag känner lite såhär, hellre lite sval häst än en häst som svettas hela dagen och därefter blir kall och rå innifrån! Tack för tipset!
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-26 @ 17:53:25
URL: http://www.hannaforsberg.blogspot.com
Postat av: Camilla Robertsson

Gabbi har väldigt tunn och fin päls, men är ganska tuff och just nu är det riktigt ruskväder, med 3 plus, blåst och regn. Just nu har hon bara ett 50gr täcke, men verkar nöjd med det! Lukas hade vid samma väder fått ha MINST 200 gr.. Så det är svårt! Våra hästar har samma täcken dygnet runt, så man får ha med det i beräkningen också :)

Svar: Det är jättesvårt! Dessutom så måste man ha i åtanke om det är underkylt eller inte.. SVÅRT
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-26 @ 19:17:15
URL: http://unafraid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback