Växlande väder och växlande humör

Datum ~ 2013-09-24 | Tid ~ 17:37:56
Kommentarer (2) | Allmänt

Förmiddagen spenderades sittandes på huk och byta till reservdäcket på min bil. Detta har någon med största sannorlikhet haft väldigt roligt med under gårdagen och punkterat (ser ut som med kniv) vilket gjorde gårdagen mycket spännande. Hur som, efter däckbytet var avklarat skulle min eftrelängtade klippmaskin hämtas ut på posten. Trodde jag! Till min besvikelse och samtida lycka var det mina visitkort som jag beställt som dök upp. Planen om att frisera Skilla idag gick dock i stöpet men vad gör det när jag kan sätta igång min buissness med snygga visitkort!

Åkte ut till stallet tidigt trots allt och pysslade på, sorterade i skåpet, la fram fler täcken, skrubbade box och krubba och snyggade till lite för mitt hjärta. Det var verkligen höst i luften och snart börjar det bli dags att täcka på med regntäcke mot vinden åtminstone. Kalla råa vindar bjöd Stockholm på idag. Självklart, väl i stallet fick jag min avisering av posten att klippmaskinen dykt upp. Den får hämtas upp på hemvägen och förhoppningsvis kan Skilla bli klippt innan helgen så hon ser lite mer proper ut. Nu ser hon mest ut som ett tuffs med tjock kort päls där all lera får fäste. Ingen snygg, muskulös tävlingshäst direkt.

Dagens ridpass efter allt pyssel blev det hög fokus på dressyren inför söndagens kommande tävling. Då min reservplats gått över till en fast plats så blir det dressyr på söndagen trots min plan att inte starta mer dressyr denna säsong efter fiaskot senast. Bara bita i det sura äpplet då betalningen redan är dragen och jag är medräknad på deras tävling.

Jobbade till en början med sidförande i skritt då förra tävlingens kommentar var "oregelbunden tvärning -(5.5) samt ngt förböjd (6)". Skilla svarade fint men det är svårt att behålla rakriktning och tryck framåt utan att hon tvärar för mycket alternativt blir förböjd. Bättre mot slutet och rakare i bålen. Därefter jobbade vi med halterna från skritt till en början. Dessa fick ö.t halt (4) på båda halterna. Väldigt konstigt att det blev så på tävling då dem varit så bra i slutet på banan. Idag var dem dåliga igen men bättre mot slutet av första etappen. När halterna var godkända jobbade jag med skänkelvikningarna i trav där flytet var mycket bättre.

Fokuserade på att rida vissa moment vid vissa punkter för att slippa "sen" som Skilla gärna spelar på, på tävling. Det fungerade bra. Därefter jobbade vi med galoppfattningar från skritt då vi endast fick en 5a på detta moment på tävling (tenderar till dubbla spår). Dessa blev riktigt bra både till höger och vänster med lite envishet från min sida. Skilla jobbade på väldigt bra på bortvägen. Hemåt hade vi ordentliga diskussioner som slutade med att jag släpper tyglarna skriker rakt ut och skrittar vidare hemåt på långa tyglar. Nä, så illa var det väl inte även om det faktiskt hände en stund. Tog ett råd som jag fått vid tillfälle "dra ner rullgardinen, andas och räkna till tio", därefter börja om. Det gjorde jag, och även om mitt och Skillas utvecklingssamtal var långt och vi var osams så slutade det med att vi kunde jobba i ett härligt arbetstempo i galopp över ängarna i en trevlig form.

Skam den som ger sig!

Är det någon som vet vart man kan få tag i "travartäcke" som dem ofta har vid värmning? Det ska vara ca 100-150g foder och glansigt utvändigt?

Kommentarer
Postat av: Linnea

"Travtäcken" eller bävernylontäcken finns lite överallt:
travshopar
z-täcket (skitsnygga och valbara färger!)
sjöhagen wear

Svar: Tack Linnea!
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-24 @ 18:06:17
Postat av: Anna

Kul att du fick en fast plats. Låter som ett nyttigt pass, fortsätt så inför tävlingen ska du se att det kommer gå så fint :)

Svar: Det är lite skräckblandad förtjusning att jag fått plats! Förhoppningsvis kan vi prestera lite trots allt. Vi gör ju hoppningen på lördagen och det kanske är det som krävs för att glänsa i dressyren också! Tack för peppningen!
hoppbloggen.blogg.se

2013-09-24 @ 21:53:10
URL: http://dressyranna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback