Tidig vintervila

Datum ~ 2009-12-16 | Tid ~ 20:36:18
Kommentarer (9) | Allmänt
Som ni läst i tidigare inlägg har jag varit lite fundersam över hur vintervilan / sommarvilan skulle se ut.
Planerna för veckan var uteritt idag, ridbanan imorgon, uteritt fredag ridhus lördag/söndag.

När jag kom till stallet idag, planerat sällskap och första turen på graman upptäckte jag dock en tappad sko samt 8tappade broddar. Med denna höjdskillnad och olikhet i grepp vågar jag defentivt inte rida på min stjärna.
Hovslagaren hade inte möjlighet att komma ut förens i början av nästa vecka pga. sjukdom. Ska göra mitt bästa för att hitta en ersättnings hovslagare för att kunna rida omgående.

Det som oroar mig är att det endast är 5 veckor sedan hon skoddes. Att ha tappat en sko samt måsta brodda om för att broddarna blivit utnötta är för mig en stor gåta. Har ingen tidigare information om att hon ska ha lätt för att tappa skor eller liknanade. Dock hade hon bakskor när hon kom med dubbla tåkappor. Överväger att sätta dit dessa fast i vinterformat för att slippa fler tappskor. Vanligtvis har vi underbara Hanna i stallet som kan slå fast dessa, men för er som följer bloggen vet ni att hon åkt hem till Gävle och kommer tillbaka i början av Januari.

Som planerna ser ut nu får Skilla vintervila till onsdag nästa vecka för att sedan börja ridas igen. Då har hon fått sin första vecka av vintervila och sen återstår 1-2 veckor i Januari. Förmodligen blir nästa inplanerade vila i Juli månad 2-3 veckor för att inte missa tävlingsäsongen men samtidigt få möjlighet för återhämtning och uppbyggnad.

Erfarenhet av hästar som lätt tappar skor?
Kommentarer
Postat av: Marre

Använder du snösulor så är det nog dom som är boven i dramat, dom gör juh så skon inte riktigt sitter lika bra? :)

2009-12-16 @ 22:21:55
URL: http://prima.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Marre: Ja kanske. Men tidigare år hade jag sulor på min ponny (3vintrar) utan någon tappsko när jag hade sulor? Mycket konstigt. Det som är mest förvånande är att alla tåbroddar (8st) har blivit nednötta till "skokanten". Hmm, har en kompis med lite mer kunskap kring hovar, skor och annat som ska kika imorgon!

2009-12-17 @ 01:36:43
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: sara

sv; ja det låter rimligt tycker jag :) det är ju viktigt att unghästarna får vila ganska mycket så dom inte blir slutkörda och tröttnar så jag tycker det låter bra. jag har själv en 6åring för tillfället och hon vilar ganska ofta för innan jag fick henne i somras hade hon bara gått rakt fram i skogen o nu har hon plötsligt börjat träna och tävla så, hon har faktiskt vilat i två veckor nu o ska sätta igång henne dirket som jullovet börjar :)

2009-12-17 @ 09:29:32
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Emily

Första vintern jag hade min ena häst så tappade han skorna hela tiden men då gick dem i en lerig hage med och med enkla tåkappor samt snösulor. Nu har han inte tappat en sko på två år och han har dubbla tåkappor, snösulor och geggfri hage ;) men beror mest på att vi inte har någon lera här hemma :) har bara två broddhål i varje sko med.

2009-12-17 @ 12:23:13
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sara; Ja absolut. Som en nära bekant svarade mig. Det beror på vart hästen är psyiskt och hur den reagerar fysiskt. Så länge den inte går jättehårt och är pigg glad och arbetsvillig kan man rida ganska länge. Vila några veckor och sen rida igen. Det är väl närmast min plan. Som du säger är det bra att låta dem vila mycket om de psykiska intrycken är väldigt stora, som för din.



Emily; Jag tror tyvärr min är en sådan som tappar skor lätt. När hon kom hade hon dubbla tå kappor bak. Det som är krångligt här uppe är att man inte klarar sig på det. 4broddhål på varje sko är tyvärr ett måste. Du vet ingen återförsäljare som säljer skor med dubbla tå kappor och 4 brodd hål? - Måste prova mig fram.

2009-12-17 @ 13:23:02
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hanna H

Snösulor är ett gissel och ger mer tappskor än vad de flesta tror. Bättre att köra med en hel sula istället.

Borrar de inte på travet i Umeå? Här hemma kan man be om att få extra hål i skorna, ex. om man vill ha 6 brodd istället för 4.



Lycka till!



/ Hanna o Wella

2009-12-17 @ 13:49:07
Postat av: emmy

Nä, hästar växer nästan ingenting som 6åring på höjden, men precis som på unga människor så ändras kroppen mycket. Men det är ju förstås olika hur man väljer att göra. Jag ser på både Ella och Carabus att dom har mått sjukt bra av att vila då båda är mycket finare i musklerna nu. Så länge man har en tanke och faktiskt ser efter vad hästen behöver, inte följer några normer eller vad som "borde" vara normalt.

2009-12-17 @ 19:53:50
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Min hingst trampar jämt av sig framskorna i hagen. Brukar ha boots på men jag vet faktiskt inte hur mycket det hjälper ;) Som tur är har vi Strömsholm som hovslagare och dom kommer senast dagen efter man har ringt och fixar skorna!

2009-12-17 @ 21:21:14
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Hanna; Ja jo, jag är ju lite dyslektiker. Menade att jag har hela sulor (inte snö). Hade samma på Kiara i 3år utan en enda tappsko. Kanske har det att göra med att han bara satt 6sömmar i stället för 8? Jag ska fråga, vet vem dem kanske har sidokapper och 4 broddhål redan? Måste undersöka detta omgående! Tack!



Emily; Nä precis, och det just det jag gör! :) Visst har jag hört mig för och nästintill alla rekomenderar kortare "mikro" vila men ofta hellre än 2 långa vilor sommar/vinter. För mig och min häst känns det bäst!



Josefin; Vet faktiskt inte heller om Boots hjälper mot just det. Men ibland är det bättre att prova än att "anta". Skada kan det ju verkligen inte göra. Perfekt, min favorit hovslagare är tyvärr sjuk. Han kommer ut samma dag eller nästa dag om det händer någonting. Den nya är tyvärr sjuk och skulle höra av sig på söndag.

2009-12-18 @ 22:11:38
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback