Resultat från behandlingen

Datum ~ 2010-05-03 | Tid ~ 12:25:57
Kommentarer (11) | Allmänt
Gårdagens pass blev enligt rekomendation lugnt. Jobbade henne i skritten och traven något för att få henne avslappnad och rund i sidorna. Sen behandlingen har hon varit väldigt laddad och full av energi. Att hålla henne på backen och till en lugn gångart har verkligen varit svårt. Hon har visat styrka i både piaff  och passage när jag hållit fast henne när hon själv velat gå iväg. Spännanade när hon är stark nog se hur bra hon utför dessa rörelser.

Slappnade av något bättre på hemvägen när hon fått trava en bit, jobbade lite med tempoväxlingar. Ett kort pass enligt order av equiterapeuten för att jobba lite mer under måndagen. Då energin sprutade ut genom öronen fick hon galoppera en raksträcka i arbetsgalopp. Lång låg form där hon var riktigt trevlig och galoppen resulterade en avspänd och mjuk häst.

Vänstersidan som tidigare suttit fast ordentligt släpper bättre och bättre. Tror behandlingen ger fina resultat för kommande säsong och träningsperiod.

Upptäckte under gårdagen att vår tilltänkta tävlingsdebut inte har någon "mini" lokal klass. Ingångshöjden ligger på 0,95 vilket gör mig lite tveksam. Att debutera på den höjden känns lite oroande. Ska diskutera detta med min tränare, kolla av vad hon tycker och tänker. Kanske måste vi flytta på debuten men då står jag där själv när det väl är dags utan tränarstöd.

Återstår att se hur det går på kommande träning i veckan, för att sedan ta ett beslut.
Hade ni flyttat på debuten för att träna vidare (på egen  hand).
Eller hade ni debuterat 0,95 med hjälp av tränaren?

Under sommaren kommer vi mestadels stå tränarlös om det inte ändras på något sätt. Känner att träna varje vecka (nästintill) är ett måste för att få bättre rutiner och jobba vidare där vi är. Måste kolla upp vilka tränare som finns tillgängliga under sommaren för att behålla kontinuteten.
Kommentarer
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Vet inte hur mycket ni tränat.. men lägsta klassen för häst är ju 90 cm, så det är ju bara 5 cm ifrån lättast... Men som sagt, vet ju inte vilken nivå ni äär på/tränar på...



Haha ja, sommarbilderna är faktiskt 2 år gamla!! Så vi har verkligen inte så grönt.. Men däremot börjar knopparna på alla träd och buskar komma fram!! SUperhärligt!!



2010-05-03 @ 14:04:53
URL: http://cathie.se
Postat av: Carro Johansson

När hade du tänkt att debutera?=)

2010-05-03 @ 16:49:15
URL: http://carolinajohanssons.blogg.se/
Postat av: Anna

5 cm är ändå 5 cm..... men när är debuten? Går hon 1 meter banor hemma och orkar det så borde 95 vara okej att debutera! Du tror inte att Emma har lust att träna dig då H är borta i sommar? Förra året hade hon ju ponnytjejerna... =)

2010-05-03 @ 17:50:25
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Minette

sv: jaha, okej :) hon är en bra ridlärare!

2010-05-03 @ 20:49:00
URL: http://miinette.blogg.se/
Postat av: Sara Jansson

sv; Ja jag får försöka göra det!

2010-05-03 @ 22:15:23
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Catrin; Skilla är hopptränad sen Januari så ca 10-15 gånger skulle jag uppskatta. Hon var inhoppad innan och löshoppad högt men inte tränad. Höjden lär inte vara några problem alls, högt är det hur som. Men det är svårt, det känns så nära men samtidigt vet jag inte om jag tar mig ut utan tränar-hjälp. Andas ut lite, hade ni haft så grönt hade jag blivit grön av avund. Mysigt med bra sommartecken!



Carro; Snart är tanken. Men vet inte om jag och hästen är redo. Så det blir nog mitten av sommaren eller så. Beror mycket på hur klasserna ligger och hur mycket jag tränar.



Anna; Debuten var planerad snart, men vet inte riktigt hur det blir. Vet inte om vi är redo, och om det ens går. Svårt att bestämma ett datum och satsa är nog sanningen. Jag har frågat, och hon gör det men tycker hon är "okunnig".



Minette; Riktigt duktig tränare.

2010-05-03 @ 22:59:15
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Evelina

Var det på urf du tänkt debutera ?

Gör det :D Jag har anmält mig fredag och lördag ;D

2010-05-03 @ 23:25:39
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Evelina; Tanken fanns. Men jag vet inte alls. Känns som att det är jätte jätte långt bort innan jag är redo åtminstone. Men debuterar jag inte innan min tränare åker hem måste jag träna (och bli bättre) samt ta mig ut på tävling själv. Ska fundera känna efter och se hur det går på torsdag. Spännande! Vilka klasser?

2010-05-04 @ 00:35:54
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sara; Det klarar du! Det är alltid tungt med motgång, men när medgången kommer smakar den bättre än någonsin!

2010-05-04 @ 00:37:08
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Anneli

Hej =)

Vännäs har ju tävlingar nu i helgen... Lägsta är 90cm. Skulle inte det passa bra?

2010-05-04 @ 14:31:27
Postat av: Hoppbloggen

Anneli; Till helgens tävlingar är vi inte riktigt redo tyvärr. Men det hade varit perfekt annars!

2010-05-04 @ 22:01:39
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback