Dressyrträning - samling & inverkan

Datum ~ 2011-02-04 | Tid ~ 00:12:46
Kommentarer (2) | Allmänt
Kvällens dressyrträning fokuserade på samling och möjligheten att relgera tempot med hjälp av sits och hitta rätt typ av inverkan.

Jobbade med ställning, halvhalter och att hitta ett system i ridningen. Som överambitiös ryttare får jag ofta lite bråttom och sänder ut lite för många signaler samtidigt. I denna övning var A-O planering, genomförande och att ligga steget före och förbereda.

När jag var rätt placerad i sadeln och hade koll på min bit så gick Skilla riktigt bra och jobbade på trevligt. Takten och tempot var jämnt och hon behöll den genom hela övningen. Att inverka med sitsen både vid böjning, ställning och vid reglerande av tempot var svårt då genvägen (läs handen) gärna smyger sig in.

När jag fick in systemet och höll mig till det trots motgångar så hittade vi varandra riktigt bra. Skilla var väldigt trevlig och ovanligt lugn och harmonisk i alla gångarter. Galoppen var tung, men hon kämpade på väl och när jag fanns som hjälp för henne var hon väldigt duktig. Än är det en bit kvar innan hon orkar gå samlad och i en stadig form. Men vi jobbar oss dit. Fick till en trevlig trav där hon var självgående och stadig, där gäller det för mig att hitta ridning.

Diskuterade helgens resultat och erfarenheter med Mia, och om HUR jag ska rida Skilla framöver. Grundtempot ska i framtiden vara högre, men så länge jag inte orkar rida där, eller Skilla är avspänd och mottaglig behåller vi ett lägre tempo för att sedan plocka upp det korta stunder. Att rida i ett högt tempo i dagsläget känns bara springit onödigt och främjar ingen bra ridning eller känsla. Därför får det vänta.

Hoppas att vi hittar varandra under helgens Ann träning. Förhoppningsvis blir det en givande helg med massvis med inspiration!

Kommentarer
Postat av: SARA JANSSON

Kul träning :) bra inlägg!

2011-02-04 @ 15:56:43
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sara J; Roligt att du gillade inlägget. Träningen var rolig och väldigt givande!

2011-02-04 @ 22:31:05
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback