Intervallträning / konditionsträning

Datum ~ 2011-01-07 | Tid ~ 00:59:52
Kommentarer (2) | Allmänt
Fick en läsarförfrågan hur jag tränar intervaller eller konditionstränar min häst. Eftersom ämnet är stort kändes ett inlägg helt rätt då en kommentar skulle bli allt för lång.

Först lite kort om varför jag konditionstränar / intervalltränar Skilla. Oavsett vilken diciplin man rider så behöver hästen kondition. Alla hästar som tränas och tävlas bör ha en bra uthållighet i lågvarigt arbete samt träna explosivitet och möjligheten att prestera max under kortare tillfällen, något som även det kräver träning.

När jag jobbar med intervaller jobbar jag på samma sätt som en löpare gör under en löparrunda. Jag värmer upp hästen i skritt och trav och något kortare galopp för att sedan påbörja intervallträningen.

Intervaller betyder att man ökar intensiteten under en viss tid( 2min i detta fall), för att sedan minska intensitetet (1minut )och ger en kortare återhämtning för att sedan gå upp i intensitet.( 2minuter)

Exempel: Rid i ett friskt tempo (arbetsgalopp) under en avsett period, lättast är om man har ett tidtagarur eller en timer. Om första intervallen ligger på 2minuter så bör återhämtningen inte vara längre än ca 1min. Under återhämtningen gör jag ett avbrott, jobbar med skritten. Lösgörande, sidförande eller med skolor, För att när klockan piper komma fram i en ny galopp och hålla samma tempo under 2minuter. Detta upprepar jag 4-5 gånger beroende på hur god kondition hästen har i ursprungsläge. Därefter skrittar jag hästen en längre period, joggar lite i trav för att eventuellt upprepa proceduren en gång till. Har hästen dålig kondition kan det räcka med att upprepa detta 2 gånger, ge en längre paus för at sedan upprepa proceduren.

Var nogrann med att rida fram hästen innan i alla gångarer. Se till att hästen får jogga ner och skritta av länge efter träningspasset. Denna typ av träning görs lättast i skog och mark eller längst en längre slinga / anpassad ridväg.

Intervallträning är en typ av konditionsträning men ett annat sätt att jobba med detta är att jobba med en gångart i taget.

Exempel: Börja att jobba med traven, bestäm punkter där du samlar traven (kort distans) för att sedan lätta ur och återgå till en arbetstrav. Nästa gång jobbar du med att öka traven på en bestämd plats, håll tempot hitta takten för att sedan återgå till arbetstrav. Korta ner arbetstraven och jobba med övergångarna intensivt.

Ge hästen en skrittpaus för att sedan övergå till galopparbete. Här jobbar du exempelvis med att öka och minska galoppen under nedsittning och i lätt sits. Att hitta en ökad galopp under nedsittning är lika viktigt som att kunna släppa på hästen i lätt sits. Var nogrann med att hästen inte ökar eller minskar utan kommandon. Rid en samlad galopp, variera sitsen, känn efter att du kan lätta av och förändra hjälperna minimalt men bibehåll tempot och gångarten. Samma sak med mellangalopp, arbetsgalopp och ökad galopp. Variera sitsen, lätta av och var nogrann med att takten förblir densamma.

Den här typen av konditionsträning kräver en god grundkondition och möjlighet att rida en längre sträcka. När hästen känns lite trött, upprepa en kortare distans med samma jobb för att sedan vända och rida hemåt. På hemvägen jobbar man förslagsvis med trav och längre skrittpauser. Lägg ner hästen i formen och rid lätt.

När jag intervalltränar och jobbar med kondition underlättar det att rida med graman. Formen bibehålls till viss del och hästen är lättare att kontrollera. Vissa föredrar att betsla upp, men jag använder mig hellre av en hjälptygel som jag kan påverka.
Kommentarer
Postat av: anonym

Fler frågor.

Första: Om en häst inprincip bara har ett tempo i galoppen, alltså att den inte går i form, minskad eller ökad galopp, hur skulle ditt tips vara om att lära den komma ner i form i galoppen? Och även minska och öka den. Vad för övningar?

Andra: Kan man lära en häst att hoppa trots att den är 13 år? Hur kan man börja och sedan fortsätta i sådana fall?

2011-01-08 @ 00:49:30
Postat av: Hoppbloggen

Anonym; Publicerar ett inlägg om dina frågor under kvällen. Håll utkik!

2011-01-08 @ 00:51:52
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback