Provridning - svårklass dressyrvalack

Datum ~ 2012-06-07 | Tid ~ 18:54:57
Kommentarer (6) | Allmänt

Ställde klockan för att möta upp Anna B för en provridning av en äldre herre med fina meriter och resultat. Provridningen skulle ta plats i () så väl inpackade i bilen begav jag, Anna och Erika oss iväg på roadtrip. Tankarna snurrade åt alla håll och kanter och Annas målsättning med provridningen var att antingen hitta sin framtida häst, eller bli klokare av det tidigare provridningarna. Jag och Erika stod för supporten och mina ridkläder var medpackade för att ev. känna och klämma för en ytterligare åsikt. Vi möttes av en trevlig kvinna som berättade om dressyrvalacken A för att sedan visa honom på ridklubben i närheten. A hade ett väldigt fint huvud, sunda hovar och såg väldigt vänlig ut i första anblick, en äldre herre med massvis av förnuft.

 

Ägaren visade A på kandar där hon visade gångarter, skolor, byten och allt som kan vara av intresse att se som köpare. Hästen rörde sig med en bra takt och balans och var positiv till arbete vilket var roligt att se. För oss som var där kan jag med gott samvete säga - hästen levde upp under ryttare! När ägaren visat färdigt var det Annas tur att känna, klämma och prova. Ett prydligt ekipage visade sedan olika rörelser på ridbanan och kände av varandra. Erika stod för film av ekipaget och jag för foto. Uppdaterar med bilder från provridningen vid tillfälle - har en sladd på språng!

 

Packade ihop och begav oss hemåt efter en lyckad provridning. Herr A levererade bra och det var helt värt klart resan. Nu ligger bollen hos Anna för beslut om köp eller ej. Ser fram emot en ny häst i stallet, om det blir A eller någon annan återstår att se. Roligt att se välutbildade hästar som presterat bra! Blir faktiskt sugen på en egen dressyrhäst i dessa tillfällen.

 

Väl tillbaka i Umeå stod hoppassistans på schemat, Sofie fanns på plats med sin unghäst på anläggningen där jag skulle agera support och stå för markassistansen. Första gången för mig att se Sofies unghäst Solo, trevlig unghäst enligt mitt tyckte. Lite flamsig och hoppig, men ingenting som inte går råda bot på med träning och en bra hästhållning. När ekipaget var varma hoppade dem ett räcke, en oxer och ett mindre sockerbitshinder. Detta skötte dem väldigt bra tillsammans. Hästen har god balans och bra takt, Sofie rider väl och är nogrann vilket kommer ge goda resultat längre fram. Solo hoppade trevlig och löste problemen på ett bra sätt. Avslutade med att hoppa en mindre bana på ca 80cm med lätthet. Blir spännande att följa detta ekipage och deras framfart. Är helt säker på att dem syns på tävlinsbanorna närmare hösten.

 

Tog en promenad med Skilla uppe på Åsen efter avklarad marktjänst åt Sofie och Solo. En promenad i det fina vädret avslutades med 30min betning utanför stallet. Skönt med sällskap av Erika, Marcus och Tova. Skilla njöt i fulla drag av en promenad avslutad med gröngräs!

 


Kommentarer
Postat av: Sofie

Tack för fina ord! :)

2012-06-07 @ 20:51:37
URL: http://s0fiie.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sofie; Det är välförtjänt! Du skötte dig bra och har en häst med goda möjligheter. Roligt att se dig rida på riktigt!

2012-06-07 @ 21:00:16
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ja jag hoppas vi kommer oss ut på någon tävling framöver! Skulle vara så roligt :)

2012-06-07 @ 21:18:59
URL: http://s0fiie.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sofie; Helt säker på att ni tar er ut! Bara du bestämmer dig och vågar utbilda på tävling.

2012-06-07 @ 21:35:22
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ja jag ska göra mitt bästa! :) Det vi måste träna på är att han ska kunna vara lugn och avslappnad även fast vi kommer på nya platser, det är vår största utmaning :)

2012-06-07 @ 21:52:11
URL: http://s0fiie.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Sofie; Enda sättet att få dem avspända på nya platser är att åka ofta. Tror nog han kommer vänja sig när han får se sig för och inse att det inte är läskigt.

2012-06-08 @ 09:41:29
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback