Surf dressyr - nationaldagen

Datum ~ 2012-06-10 | Tid ~ 23:30:00
Kommentarer (0) | Allmänt
Tisdag: Valde att röra på Skilla något inför onsdagens dressyrtävling. Joggade lite på ridbanan barbacka för att känna av att vi var i fas. Lossade bogarna och jobbade lite med galoppen. Skilla kändes trevlig, red ca 20min för att stämma av inför tävlingarna.

Onsdag: Denna dag innebar två starter (LB:0 samt LB:2) samt huvuroll som tävlingsledare. Åkte ut till stallet i god tid för att packa utrustning och göra Skilla redo för start. Väl på plats på anläggningen fick jag multitaska utan dess like. Bygga avspärrning, agera parkeringsvakt samt styra upp övriga sysslor på anläggningen. Stressigt, men allt var till slut på plats och jag stressade vidare till hästen som skulle värmas inför första klassen.
Framridning LB2 - Skilla kändes väldigt spänd och focerad. Fick ett bra tryck framåt men spänd och ofokuserad. Försökte lossa utan att få något riktigt genomsläpp. Framridningen blev stressig och hann inte alls rida fram som jag önskat då tiden blev knapp efter allt spring. Försökte lossa i galoppen och hittade en ok känsla här, inte alls där jag hoppats att jag skulle ha henne men med förutsättningarna förståeligt.

Banan: På banan fortsatte Skilla kännas spänd, vi var inte alls där jag ville men jag var helt inställd på att rida så bra vägar som möjligt för att inte tappa allt. Ridbarheten var ok men hon släppte inte riktigt ner mig och kom till som jag önskat. Trassel i galoppen där mitt tålamod tog slut, därefter glömde jag halten av frustration. Felridning och avdrag, frustrerad över min miss red jag vidare och avslutade programmet efter rättelsen.
Kanske var jag orättvis mot Skilla och mig, hade satsat högt och lagt ett högt mål för dagen - vilket resulterade i ett missnöje när det inte blev som jag tänkt mig. I efterhand och när jag sett filmen flera gånger var det inte alls lika hemskt som det kändes. Ångrar att jag vart arg och besviken men jag önskar verkligen att vi hade fått visa att vi har en hög standard. Att vi KAN. Men det kommer säkert det också.

Domare: Pia Lundmark
Procent: 59,33%
Kommentar: "En uttrycksfull häst med trevliga gångarter som du visar fint! Tyvärr blir den bitvis okoncentrerad & spänd. Vilket drar ned poängen idag. Fin mellan varven!"

Framridning LB0- Kortbana för dagens andra klass. Revanshsugen och tänkte om helt inför framridningen. Inte sätta något tryck alls utan lossa, komma ner och komma till. Skrittade fram länge och lossade, lossade och lossade. Till slut släppte spänningarna och något nytt kom till ytan - träningsverk. Träningsverk utan dess like! Skilla orkade inte hålla ihop kroppen, blev tung i fronten, tappade bakdelen och bröt av flertalet gånger i galoppen under värmningen. Min skatt var för första gången riktigt trött i kroppen. Försökte stötta henne efter bästa förmånga.

Banan: Missade min möjlighet att rida i collectingring och fick rida och därefter starta direkt. Hörde dåligt från framridningen men gjorde det bästa av situationen och red en kort väg för att sedan början. Skilla kändes avspänd och med trots att hon var väldigt trött. Valde att lägga upp tempot något för att rida vidare på det vi tränat på tidigare. Formen var varierande då hon inte orkade hålla ihop och blev bitvis väldigt låg. Allt flöt på relativt bra tills galoppbiten, här lyckades vi visa förvändgalopp på volt och studs och strul. Försökte hämta upp det efter bästa förmåga men tyvärr lite sent på ett så kort program. Glömde halten till skritten även i detta program.

Var enormt besviken på min insats, att Skilla var så trött och att vi inte kunde få visa våra kvalitéer som jag hoppats. Detta var klassen vi skulle glänsa i! Att vara trött är okej, men att strula i det läget kändes bara fel. Att jag glömde halten var bara pinsamt - när ska jag hitta tillbaka till korrekt ridning och rida rätt hela programmet?! Summa summarum, URF helgen tog ut sin rätt och hästen orkade inte hålla ihop allt i varken huvud eller kropp.


Domare:
Helena Fagerström
Procent: 56,57%
Kommentar: "Lite ojämn ritt. Tempot ngt högt bitvis i galoppen. Blir lite bakom i formen i traven. Bra förlängda steglängder."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback