Vännäs dag 1

Datum ~ 2012-05-22 | Tid ~ 09:44:09
Kommentarer (0) | Hoppning

Tävlingsdag ett började med en 1.00m klass. Bangång direkt när vi anlände till Vännäs för att se vad denna banbyggare hade i åtanke för helgen.

 

Bangång: Banan till första klassen var i jämförelse med Skellefteå en lättsam bana, några mindre tekniska vägar men i övrigt passande för första utetävlingen.

 

Framridning / Framhoppning: Framridningen blev kort, skrittade fram länge och därefter joggade jag en kort stund i trav och galopp för att sedan styra in på framhoppningen. Skilla kändes lugn men fokuserade och trevlig. På framhoppningen kändes Skilla trevlig, låg på lite i handen men hoppade bra, bitvis utan tryck men trevlig. När vi hoppade fram mer ordentligt var hon väldigt pigg och riktigt stark. Trevliga språng och försökte fokusera på att inte kasta överlivet i onödan.

 

Bana: Väl inne på banan där det fanns gott om plats kunde jag galoppera på i ett friskare tempo. Banan flöt på bra i grunden och vi hittade många väldigt bra lägen. In i omhoppningen kom djävulen i mig fram. Första gången någonsin jag kände att hornen kröp fram. Drog en chansning och vände snävt på några hinder och Skilla löste detta på ett underbart bra sätt.

 

Sammanfattning: Skilla var bitvis väldigt stark men lyssnade fint trots detta genom hela rundan och var väldigt fokuserad och med. Fick en bra känsla och att det känns så lättsamt gjorde det hela mycket roligare. Skilla tog stort ansvar och var väldigt med trots att jag satte henne lite på prov när jag vände upp på hinder. Denna klass slutade på 0/0 med en bra tid som räckte till en 3dje plats! Vårt första ärevarv tillsammans i riktiga sammanhang och en stor fin gul rosett.!

 

Laddade om batterierna efter ärevarvet med lite mat och vila för oss båda, därefter var det dags för bangång till 1.10m.

 

Bangång: Denna bana var tekniskt mycket svårare än föregående start. Några svåra linjer och två kombinationer i denna klass. Kombinationen i omhoppningen var tekniskt svårt placerad och dessutom en tvåsprångs kombination. Även en bruten linje och vattenmatta fanns med i denna klass.

 

Framridning / Framhoppning: Valde att rida med sporrar i denna klass om energin  och trycket skulle försvinna under banans gång. Samma upplägg i denna klass, lång skritt lite jogg för att sedan hoppa fram. Skilla var studsig, frustrerad och tom i handen denna klass. Hamnade i backläge och vågade inte mjukna. Hittade några bra språng men känslan från förra klassen var ej närvarande.

 

Bana: Hittade inget flyt i banan alls, kom i botten och fortsatte att backa mig igenom banan. God ridning existerade inte alls och Skilla fick göra en hjälte insats för att lösa mina dåliga anridningar. Skilla var spänd och irriterad över mina sporrar och men trots detta gjorde hon sitt jobb. När vi väl tagit oss igenom 2/3dje delar av banan vaknade jag ur min dvala och började rida frammåt och sluta plocka. Därifrån fick vi en riktigt bra känsla och tog lägen frammåt istället för att komma ur botten. Omhoppningen i denna klass tog vi det något lugnare men passande som debuterande i fas två.

 

Sammanfattning: Grunden i denna klass var katastrofalt dålig med tanke på ryttarinsatsen. Skillas insats var fantastisk och jag kan inte annat än vara stolt över att hon tog ansvaret när jag inte gjorde det. Att plocka på sig sporrar innan jag känt av dagsformen var ett stort misstag som jag fick äta upp. Till nästa tveksamhet kommer jag inte välja samma. Rid fram, känn och därefter ta beslut för att slippa en frustrerad och spänd häst. Omhoppningen kändes väldigt bra och jag kan skratta mig lycklig över att jag har en förlåtande häst! 0/0 även i denna klass som resulterade i en 6te plats! Har nog aldrig varit så stolt över min lilla häst!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback